Hvordan konvertere besøkende til leads med Facebook retargeting?


Tid: lesetid 1-2 timer
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Visste du at hele 96 % av de besøkende til nettsiden din forlater den uten å konvertere? Besøkende må eksponeres for et budskap gjentatte ganger før de er klare til å ta en kjøpsbeslutning. Facebook retargeting hjelper deg med å få besøkende til å komme tilbake og konvertere slik at du øker konverteringsraten din. Her viser jeg deg hvordan.

Tekniske forberedelser

Du må ha tilgang til Facebook Ads Manager og kunne legge inn Facebook-piksel på nettsiden din. Eventuelt bør du ha satt opp relevante liste(r) over e-postadressene til personer som har gjennomført en handling på siden din, som du ønsker å annonsere mot.  

Slik går du frem

Retargeting er en målrettet annonseform som retter seg mot de som allerede har besøkt nettsiden din. Du har kanskje opplevd selv at produkter du har sett på i en nettbutikk har dukket opp som en annonse i andre kanaler du har besøkt i ettertid? Retargeting kan gjøres på flere måter og koster lite i forhold til tradisjonell display annonsering. Denne oppskriften gjør det slik at annonsene dukker opp som en relevant påminnelse for tidligere besøkende på Facebook.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

I blogginnlegget «Annonsering på nett med kirurgisk presisjon: Slik lykkes du», forteller min kollega Jonas at du kun må vise annonsene dine til de som er i riktig fase av kundereisen, til riktig tid. Det er viktig at du vet hva som skal kvalifisere dem inn, og at du diskvalifiserer, altså luker ut, de som allerede har gjennomført ønsket handling.

Her er noen eksempler på hvordan du kan benytte retargeting for å gjøre besøkende om til leads:

  • Promoter ditt beste innhold: Innholdet som gir flest konverteringer, likes og sosiale delinger vil fungere best med retargeting.

  • Benytt retargeting før spesielle hendelser: Har du sesongbaserte tjenester, eller skal du snart holde et arrangement? Benytt retargeting for å nå de som har vært innom tjeneste- eller registeringssiden uten å konvertere, og tilby dem en rabatt for å få dem tilbake igjen.  Spill på knapphet for å booste det enda mer: «Få plasser igjen», «Tilbudet varer bare…» og lignende.

  • Har du nettbutikk? Bruk retargeting og påminn de som har lagt igjen produkter i handlekurven og forlatt siden din uten å kjøpe.

  • Sett landingsside for innholdsprodukt, men ikke konvertert. Har noen vært innom landingssidene for dine beste innholdsprodukter, men ikke konvertert? Benytt retargeting for å minne dem på innholdet igjen.

  • Geotargeting: Rett annonsene mot de geografiske stedene de befinner seg. Husk at dette kan redusere nedslagsfeltet ditt. Tenk derfor nøye gjennom hvem du ønsker å nå.

  • Forsøk å nå de som ikke åpner e-post fra deg: Årsaken kan være at de går glipp av e-postene dine fordi de havner som søppelpost eller havner i «promotions»-innboksen i Gmail. Bruk retargeting for å nå dem på nytt i Facebook.

  • Benytt retargeting for å trekke dem videre ned i trakten: Har et lead allerede konvertert på et av innholdsproduktene dine kan du med fordel benytte retargeting annonser for å promotere nytt innhold lenger ned i trakten. Husk at du ikke må vise annonse for noe de allerede har kjøpt.

Eksempel på konkret anvendelse

Alp-n-Rock, et selskap fra Sør-California som tilbyr sportsklær, ønsket å øke antall ordrer og ordreverdiene sine. De begynte å anvende Facebook retargeting mot nisjemålgruppen sin, de som har kjøpt tidligere, og/eller de som har forlatt handlekurven sin. Dette resulterte i 29 % økning i antall ordrer, og en økning på ordreverdien med 28 %.

Detaljert fremgangsmåte

Her er det beskrevet hvordan du oppretter Facebook-pikselen, setter opp Custom Audience for å nå tidligere besøkende, og hvordan du setter opp selve annonsen.

Dersom du allerede har et system som samler data på eksisterende kontakter, er det lurt å opprette egne lister og importere dem til Custom Audiences. Da viser du kun annonsene til de som er i riktig fase, til riktig tid. Facebook viser deg hvordan du gjør dette her.

Kilder

https://www.bluefountainmedia.com/blog/5-lists-to-get-started-with-remarketing/
https://www.thinkwithgoogle.com/articles/device-use-marketer-tips
https://blog.hubspot.com/marketing/retargeting-campaigns-beginner-guide
https://moz.com/ugc/the-power-of-email-remarketing

Relatert innhold

Hva er retargeting og hvorfor bør du ta det i bruk
Annonsering på nett med kirurgisk presisjon – slik lykkes du

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Nadia C. Aurdal's photo

Av: Nadia C. Aurdal

Nadia jobbet tidligere som Senior Inbound Marketing-konsulent i Markedspartner. Hun jobber nå som Digital Marketing Specialist i Arundo Analytics.