Chatbot Facebook Messenger.png

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 4 av 5vanskelighetsgrad

Chatfuel er en av de mest brukte plattformene for chatbots. Her viser jeg deg hvordan du setter opp en chatbot for å generere flere leads i Facebook Messenger. Den er fleksibel, enkel og gratis.

Tekniske forberedelser

  • Du må ha tilgang til bedriftens Facebook-side.
  • Opprett en bruker på Chatfuel.

Dette bør du vite før du går i gang

Chatbot fra Chatfuel er som en snakkende landingsside som svarer automatisk på henvendelser fra besøkende på Facebook. Leadsgenereringen fungerer sømløst: Når besøkende stiller spørsmål, svarer chatboten og overbeviser de til å legge igjen kontaktinformasjon. Fornavnet og etternavnet til personen har du straks han eller hun skriver til deg. Du kan dermed engasjere og generere leads ved å linke til bloggartikler, landingssider eller få besøkende til å abonnere på bloggen din – helt automatisk.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Svar med navnet til brukeren for å personliggjøre innholdet du sender via Chatfuel. Da slipper brukeren å føle at de kommuniserer med en robot. Det gjør du ved å skrive .jpg som en User Attribute.
  • Vær tydelig ved abonnering: Gi tydelig beskjed om hva du kommer til å sende, og la mottakerne velge hvor ofte de skal høre fra deg.
    • Chatfuel fraråder å sende ut varsler oftere enn to ganger om dagen. Mange varsler øker sjansen for at mange melder seg av eller sperrer chatboten.
    • Spør om de ønsker å høre fra deg sjeldnere før de eventuelt ønsker å melde seg av abonnementet. Det kan redusere antall avmeldinger og gir deg en indikasjon på at du bør varsle sjeldnere.
  • Bruk en av Chatfuel sine ferdige maler når du setter opp en ny chatbot. Bruk disse til å komme i gang, eller for å få inspirasjon.

Eksempel på konkret anvendelse

HubSpot har lagd en chatbot med Chatfuel til deres opplæringsportal HubSpot Academy.

Her i Norge har blant annet Gudbrandsdal Energi en egen chatbot på Facebook Messenger.

Detaljert fremgangsmåte

1. Lag en velkomstmelding

Det første du bør ha på plass er en velkomstmelding og et «feilmeldingssvar» når brukeren skriver noe chatboten eventuelt ikke forstår.

 velkomst bot.jpg

Velg mellom å svare med en kort tekst, eller å sende brukeren til en block.

2. Segmenter brukere

Ved å benytte informasjon oppgitt av brukerne, kan du segmentere de og gi relevante svar på forskjellige spørsmål. Det gjør du ved å stille spørsmål brukerne må svare på ved å velge blant et visst antall svaralternativer.

På Chatfuel velger du mellom Text for kun tekst, og Gallery om du ønsker å ha med bilde. Sett opp svaralternativer ved å trykke på Add button.

Under ser du et eksempel hvor chatboten spør om formålet med en reise til Oslo. Da kan brukerne velge mellom fritid og jobb.

 segmenter bot.jpg

3. Lag automatiske arbeidsflyter

Sett opp arbeidsflyter for å veilede brukeren automatisk med svaralternativene du legger inn. Du kan også velge å sende link til landingssider på nettsiden din basert på valgene som tas. Det setter du opp ved å trykke på +, deretter Go to block. Her velger du segmentene du lagde i punktet ovenfor.

4. Send ut nyhetsvarslinger

Administrer på- og avmeldinger av nyhetsvarslinger. Lag en funksjon som lar deg varsle og sende meldinger på Messenger om dine siste blogginnlegg. Det gjør du ved å lage en attributt (liste) over alle mottakerne som ønsker varsling. Velg denne attributten når du skal sende varslinger til disse.  

Først må du stille spørsmålet om brukeren ønsker å melde seg på nyhetsvarslinger ved å bruke Text card. Velg deretter å lage Quick reply med alternativer. Påmeldte legges til i et segment som du kan kalle Nyhetsmeldinger, som bildet under. 

 bloggvarsling.jpg

For å sende varsler til disse velger du Broadcast i menyen på venstre side. Velg mellom å legge det inn manuelt (hver gang dere publiserer noe nytt), eller på faste dager og klokkeslett.

5. Kringkast oppdateringer fra andre nettsider

Send brukerne de siste innleggene dine gjennom Chatfuel dersom dere har en bedriftsblogg. Sett opp en RSS-løsning som leder mottakerne fra linken i Facebook Messenger til innlegget på nettsiden din.

Under har jeg valgt at det skal sendes siste innlegg fra Inboundbloggen.no. Om dere bruker HubSpot for å publisere blogginnleggene deres, behøver du kun å legge til /rss.xml på slutten av linken som legges inn under URL.

 RSS varsling bot.jpg

Du kan også vise til bedriftens oppdateringer på Instagram, Twitter og YouTube. Dette gjør du ved å trykke på Add a card og + for å legge til det ønskede mediet.

Her kan du laste ned en detaljert guide for hvordan du går frem fra HubSpot og Chatfuel.

Kilder

Matthew Barbye: Chatbot Marketing

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Øk engasjement med Facebook Messenger

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no