Få flere kunder ved hjelp av Facebook Lead Ads

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Digital annonsering har etablert nye måter for bedrifter å nå og engasjere potensielle kunder på. Til tross for denne utviklingen er det to ting som ikke har endret seg: Verdien av leads med høy kvalitet, og utfordringen med å skaffe dem. Denne oppskriften forteller deg hvordan du kan konvertere Facebook-brukere til potensielle kunder ved hjelp av Lead Ads.

Tekniske forberedelser

Spor resultatene av dine Facebook Lead Ads ved å sette opp en Facebook-piksel, og eventuelt en Google URL-builder (nettadressebygger) for kampanjen. Benytter du HubSpot? Se hvordan du oppretter en tracking URL her.

For å opprette en Lead Ad trenger du en Business Manager-konto på Facebook.

Slik går du frem

På Facebook har du muligheten til å lage annonser rettet mot dine potensielle kunder ved å bruke Lead Ads, eller kundeemneannonser som det heter på norsk.

  • Ved å klikke på kundeemneannonsen vil de potensielle kundene se et skjema som allerede er fylt ut med informasjon de har delt med Facebook, for eksempel navn og e-postadresse.
  • Skjemaet er spesielt utviklet for mobilenheter slik at det er effektivt og brukervennlig å fylle ut informasjonen.
  • Bedrifter som tidligere har brukt mye tid på konverteringer kan dermed gjøre prosessen enklere for sine potensielle kunder, da alt gjøres ved tre tastetrykk.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Overskrift og tekst: Dette er fremstillingen av budskapet. Vær så spesifikk som mulig slik at brukeren vet hva de vil få ved å klikke på CTA-en (Call-to-Action) i annonsen. Anbefalt tekstlengde: Tekst 90 tegn, overskrift 25 tegn, beskrivelse i nyhetsoppdateringen 30 tegn.
  • Bruk av bilde: Finn et passende bilde som vil bidra til at annonsen skiller seg ut på målgruppens nyhetsfeed. Anbefalt bildestørrelse: 1200 x 628 piksler. Bildet bør også inneholde minimalt med tekst.
  • Bruk et incitament: Tilby et relevant incitament for å motivere potensielle kunder til å fylle ut skjemaet. Du kan for eksempel tilby en gratis e-bok, rabattkode for et produkt, eller en gratis prøveperiode.
  • CTA: Hva vil du at brukeren skal gjøre? Abonnere? Laste ned et innholdsprodukt? Ta en test? Sørg for at tekstlinjen oppfordrer til å utføre en konkret handling (for eksempel ”Last ned nå”).
  • Skjemaet: Det kan være fristende å inkludere en rekke spørsmål, men vær oppmerksom på at du kun ber om den informasjonen du trenger (for eksempel navn og e-postadresse).
  • Testing: Facebook Lead Ads bør testes. Flere ganger. Opprett flere annonser, behold de som gir høyest konvertering og stopp de som gir lav. Test gjerne forskjellige versjoner av samme annonse. 

Eksempel på konkrete anvendelser

 

 


Detaljert fremgangsmåte


  1. Gå til Annonseadministrasjon (Ads Manager)
    – Klikk på den grønne knappen med + Opprett oppe i venstre hjørne.
  2. Velg en målsetting for kampanjen ved å klikke på kundeemnegenerering. 
  3. Skriv inn navnet på kampanjen din.
  4. Oppgi land, valuta og tidssone. Gå videre til punkt 5 dersom dette vinduet ikke vises på skjermen.
  5. Velg bedriftssiden din fra menyen og klikk på Vis betingelserSe gjennom betingelsene for kundeemneannonser, og velg Jeg samtykker i betingelsene.
  6.  Angi Publikum, Plasseringer, Budsjett og Tidsplan.
    – Velg et publikum for annonsen din. Du kan tilpasse etter sted, alder, kjønn, språk og hundrevis av andre detaljer basert på demografi, interesser og atferd. 
    – Velg enten Automatiske plasseringer (Automatic) eller Rediger plasseringer (Manual). 
    – Definer hvor mye du vil bruke, og når annonsene dine skal vises. Prisen på Facebook-annonser er basert på et auksjonssystem der annonsene konkurrerer om å bli vist på bakgrunn av bud og resultater. Les mer om budsjett og forbruk her.
  7. Klikk på Fortsett når du er ferdig.
  8. Legg til bilder eller video i annonsen. Fyll ut annonseoverskrift, tekst, og legg til en CTA.
  9. Klikk på Vis avanserte alternativer for å legge til en Facebook-piksel, og eventuelt en URL-parameter hvis du har en.
  10. I delen Kundeemneskjema kan du klikke på + Nytt skjema. Angi navn på skjemaet under Skjema uten navn
  11. Under Presentasjon (valgfritt) legger du til et velkomstskjermbilde i annonsen.
  12. Klikk på Spørsmål. Under Brukerinformasjon er det merket av for E-post og Fullt navn. Klikk på Vis flere alternativer dersom du ønsker å be om flere opplysninger. 
  13. Klikk på Retningslinjer for personvern. Legg til lenketekst og en URL-lenke til retningslinjene dine for personvern. Dette trinnet er spesielt viktig ettersom det sikrer informasjon om brukeren iht. behandling av personopplysninger og informasjonskapsler (cookies). 
  14. Klikk på Takkeskjerm. Oppgi URL-adressen til nettstedet du vil at folk skal gå til etter at de har fullført skjemaet. 
  15. Under Innstillinger kan du gjøre følgende: Klikk på Skjemakonfigurering. I denne delen kan du velge språk for kundeemneskjemaet. Her kan du også velge om du ønsker å ha begrenset deling eller åpen deling.
  16.  Se gjennom bestillingen før du klikker på Bestill. 

Ønsker du mer informasjon om fremgangsmåte? En trinnvis instruksjon beskrives detaljert i dette blogginnlegget fra HubSpot.

Kilder

Facebook: Generer nye kundeemner ved å gi folk noe av verdi
Facebook: Veiledning for Facebook-annonser
Facebook business: Kundeemneannonser
Sleeknote: How To Create Jaw-Dropping Facebook Lead Ads That Convert
HubSpot: How to Create Facebook Lead Ads: A Beginner's Guide
MarketingLand: Facebook Lead Ads Get More Features & Come To Desktop

Relatert innhold 

3 lønnsomme tips til leadsgenerering via Facebook
Native annonsering: Fra katastrofe til kjempesuksess på én dag
3 veier til økt synlighet på nett: Betalte medier 

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Først publisert: 2. juni 2017. Oppdatert: 3. mai 2019. 

Maria Pettersson's photo

Av: Maria Pettersson

Maria jobbet som digital markedsfører hos Markedspartner. Maria har sin utdanning fra Handelshøyskolen BI og Leeds Beckett University, hvor hun har tatt en bachelor i Internasjonal Markedsføring og en master i International Business.