Bruk CTA i e-postsignaturen din for å generere trafikk
Tid: lesetid 15 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

I løpet av en dag sender vi i gjennomsnitt 38 e-poster. E-post er den mest benyttede kommunikasjonskanalen i næringslivet. Det utgjør et stort potensiale for å generere trafikk til egne sider. Jeg skal vise deg hvordan ved å benytte en CTA (call-to-action) i e-postsignaturen din. Her bruker jeg Outlook som eksempel.


Tekniske forberedelser

Ingen.

Slik går du frem

E-postsignaturen din er en mulighet for å vise hvem du er. Den gjør det enkelt å kontakte deg og finne mer informasjon om deg og din bedrift.Ved å legge til en CTA i e-postsignaturen din hjelper du leseren å komme direkte inn til sidene dine uten å måtte søke etter, eller skrive URL-en manuelt. Vi mennesker søker alltid raskeste utvei for å nå vårt mål.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Opprett trackede URL-er for å spore trafikken fra e-postsignaturen. Google viser hvordan du kan opprette disse.
  • Du kan opprette en CTA og sende leserne hvor som helst til egne kanaler. Enten det er til nettsiden, blogg, sosiale medier, ditt beste innhold og lignende.
  • Ikke lim URL-en direkte inn i e-postsignaturen. Bruk en forklarende tekst for hva det linkes til. Vekstoppskrifter.no er for eksempel navnet på kokeboken vår for digital vekst.
  • Begrens antall CTA-er du legger til i e-postsignaturen din da det fort kan bli for mange. For mange valg kan føre til dårlige avgjørelser, stress og misnøye. Dette er kjent som The paradox of choice. Dette gjelder også hvor mye informasjon du inkluderer i signaturen din.
  • Gjennomfører dere en spesiell aktivitet i en periode, for eksempel holder et webinar? Da kan det også være lurt å inkludere en CTA som linker direkte til en landingsside med mer informasjon og muligheten for å melde seg på.
  • Legg gjerne til ikoner for de sosiale kontoene dine. Disse ikonene er enkle å få med seg for de som bare skummer gjennom teksten i e-posten din.
  • Husk å tilpasse e-postsignaturen din for mobile enheter. Tenk på størrelsen på teksten og avstanden mellom klikkbare elementer.
  • Legg til alt-text  på bildene om du benytter det i e-postsignaturen din. Husk at ikke alle e-postklienter laster inn bilder automatisk. Videre er det flere e-postklienter som blokkerer bilder. Unngå derfor å bruke selve e-postsignaturen din som et bilde.
  • Unngå å legge inn irrelevant informasjon (for eksempel e-postadressen din, fax og lignende).
  • Unngå bruk av flere fonter og farger. Gjør det enkelt og rent. Begrens deg til 1-3 farger.
  • Test at signaturen vises riktig på tvers av e-postklienter og enheter.

Eksempel på konkret anvendelse

Her er et eksempel på hvordan jeg har lagt til CTA-er i min e-postsignatur. Som dere ser har jeg lagt inn en for nettsiden vår og de tre ulike bloggene våre.

Eksempel e-postsignatur

Detaljert fremgangsmåte

Microsoft skriver en fremgangsmåte her: Opprette og legg til en signatur i meldinger

Kilder

HubSpot: How to Write a Great Email Signature: 9 Tips With Real Examples
HubSpot: Gmail, Outlook, Yahoo! & More: How to Optimize Emails for Different Email Clients
HubSpot: 15 Common Email Signature Mistakes You Might Be Making
The Radicati Group Inc: Email Statistics Report, 2014-2018


Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no