Start 2015 med et strategisk blikk på bedriftens salg og markedsføring

Nå som nyttårsrøyken har lagt seg og 2015 ligger foran oss som et stort blankt ark, har du en gyllen anledning til å starte året på rett bein. Her er 10 steg du kan ta for å sørge for at du og dine medarbeidere på salg og marked jobber med de riktige tingene og med en felles visjon.

1) Evaluer salgs- og markedsføringsresultatene i 2014

Salg: Hvordan fordelte salgsomsetningen seg mellom nye og eksisterende kunder? Hvor lang var din gjennomsnittlige salgssyklus? Hvem var dine beste og verste kunder? Hvorfor? Hva er dine beste kilder for leads? Blir prospects sittende fast et eller annet sted i salgssyklusen? Hvorfor mistet du salgsmuligheter du trodde du skulle vinne? Kan closingraten bli forbedret? Dokumenter det du lærte i 2014 og begynn å tenke på forbedringer du ønsker å gjøre i 2015. 

Marketing: Hvor mye trafikk fikk weben din? Hvor mange leads genererte du online og offline? Hva er din konverteringsrate på besøk til leads? Er du fornøyd med avkastningen på dine markedsføringsinvesteringer? 

2) Pek ut kursen for 2015

Har du ikke satt deg mål for 2015, grip anledningen nå. Beskriv på én side hvordan ting vil se ut 12 måneder fra nå - vær konkret og realistisk, men ikke vær redd for å tenke stort! Hva står i veien for at du skal oppnå din visjon? Hvilke prosjekter må gjennomføres på veien mot målet? Lag en liste og velg 3-4 prosjekter i det første kvartalet. Hvordan skal du måle suksess? Sørg for å ha måltall som du kan spore.

3) Revider profilen til din ideelle kunde

Hvilke egenskaper og kjennetegn har dine beste kunder til felles? Kan vi med denne innsikten gjøre profilen mer nøyaktig og treffsikker, slik at vi går etter de riktige og mest lønnsomme kundene i 2014?

4) Gjør en konkurrentanalyse

Hva skjedde hos konkurrentene dine i 2014? Velg ut de tre eller fire største konkurrentene. Gå gjennom nettstedene deres og se hva de gjør i sosiale medier. Husk også å sjekke Google eller Buyandread.com for nyheter og omtaler i pressen. Hvordan rangeres konkurrentene dine i Google på de viktigste søkeordene, i forhold til din bedrift?

5) Sørg for at du fremdeles skiller deg ut

Differensiering handler om å være unik og relevant. Hvordan skiller ditt markedstilbud seg fra konkurrentenes? Spør kundene dine om hvorfor de handler hos nettopp deg. Hvis du kjører kundeundersøkelser jevnlig, kan dette være ett av spørsmålene.

6) Gjør en vurdering av alt markedsmateriell

Er alt markedsmateriell, både print og digitalt, skrevet og designet for å tiltrekke dine ideelle kunder? Kommuniserer vi bedriftens verdiproposisjon og unike særegenheter på en tydelig og overbevisende måte? Sørg for at datoer på copyright er oppdatert og at du følger selskapets retningslinjer for hvordan den visuelle profilen skal brukes i kommunikasjonen. Sist, men ikke minst: Forsikre deg om at alle bruker riktig/oppdatert versjon!

7) Gå gjennom weben din

Weblikehold (vedlikehold av eget nettsted) er noe vi alltid anbefaler våre kunder å gjøre på jevnlig basis - og noe vi ofte bistår med. Hvor ofte avhenger av hvor kritisk weben er for din bedrift, men gjerne én gang i kvartalet. Begynn da med en kvalitetskontroll hvor du leter etter feil i linker og menyer, skrivefeil og mangelfullt eller utdatert innhold. Sjekk at alt virker som det skal i de nyeste versjonene av de viktigste nettleserne. Gå gjennom webstatistikken for forrige periode: Hva kan vi gjøre for å forbedre tallene? Når vi gjør weblikehold med kundene våre ser vi også på fire andre momenter: 1) Hvordan vi kan skape mer og bedre kvalifisert trafikk? 2) Hvordan er brukeropplevelsen? 3) Bør vi gjøre strategiske forbedringer på weben ut fra de målene vi har for 2015? 4) Kan vi i lys av nye trender og ny teknologi se nye muligheter vi burde utnytte på weben vår?

8) Evaluer salgsprosessen din

Sikrer salgsprosessen din at du skaffer det antall kunder du trenger for å nå vekstmålet ditt - og ikke minst, de riktige kundene? Følger alle i ditt salgsapparat den samme prosessen for å kvalifisere og bearbeide prospekter? Er prosessen dokumentert? Er ditt CRM-system satt opp for å støtte prosessen på en effektiv måte? Gå også gjennom alle maler for avtaler og kontrakter - er språket klart og tydelig? Bruker alle standardiserte formuleringer? Noter deg alle momenter du oppdager når du går gjennom markedsmateriell, prosesser og maler. Se etter forbedringsområder, spesielt på steder hvor prospekter eller kunder forsvinner under "radaren" på grunn av mangel på tid eller ressurser.

9) Lag en handlingsplan for salgs- og markedsføringsarbeidet for 2015

Sett opp en liste over alle tiltak du har identifisert, i prioritert rekkefølge. Del større prosjekter inn i mindre delprosjekter og oppgaver, og fordel ansvar. Ut fra de områdene du har identifisert, vil du kanskje ha behov for å utarbeide taktiske planer for content marketing, inbound marketing, sosiale medier, leadgenerering, lead nurturing eller kundeutvikling.

10) Mål fremdriften din og optimaliser taktikken

Sørg for å ha definert måltall som gir deg en peilepinne på om du lykkes eller ei. Ha regelmessige møter hvor du og ditt team evaluerer fremdriften, identifiserer og løser problemer og utfordringer og samkjører aktiviteter på tvers av avdelinger og team. Analyser dine feil og dine suksesser og optimaliser den taktiske gjennomføringen av salgs- og markedsføringsarbeidet ut fra det du har lært, så du opprettholder fart og moment. 

Det ligger mye arbeid bak hvert punkt i denne listen, og det kan være en utfordring å være objektiv når du skal vurdere din egen bedrift. Noen foretrekker å samarbeide med en rådgiver/byrå for å gjennomføre prosessen raskere og med høy kvalitet. Hvis du ønsker å gjøre mest mulig selv, vil jeg anbefale deg å ta en kikk på noen av e-bøkene våre:

Gratis eBok: Skap resultater med inbound marketing

Gratis eBok: Hvordan lykkes med content marketing

Gratis eBok: En praktisk guide til markedsplanlegging i B2B

Gratis eBok: 4 steg til en mer selgende web

 

Last ned gratis e-bok:  En praktisk guide til markedsplanlegging i B2B

 

Stig Hammer's photo

Av: Stig Hammer

Stig jobber som faglig leder forretningsrådgivning i Markedspartner og var med på å starte selskapet i 1997. Han har mer enn 20 års erfaring fra strategisk rådgivning til store selskaper i mange ulike bransjer, og i alle ledd av verdikjeden. Stig er utdannet siviløkonom, og er opptatt av strategisk forbedring av kundereiser, digital transformasjon og inbound marketing.