Slik lager du en inbound marketing-strategi

 

En velutformet inbound marketing-strategi er en forutsetning for å nå målene dine. Her tar jeg for meg de viktigste bestanddelene i en strategi, uavhengig av om prosessen utføres internt i selskapet eller i samarbeid med et inbound marketing-byrå.

Utform konkrete mål for satsningen

Første steg i å utforme en strategi for inbound marketing, er å gjennomgå forretningsmålene og konkretisere hvilke av disse som skal adresseres med inbound marketing-satsningen. Med dette på plass, anbefaler jeg å konkretisere målene i såkalte såkalte «SMART goals».

«SMART goals» sikrer at målene oppfyller gitte kriterier:

Specific - Målet må være spesifikt og enkelt å forstå
Measureable - Målet må være målbart og styrbart 
Attainable - Målet må være oppnåelig og samtidig ambisiøst 
Relevant - Målet må være relevant og resultatorientert 
Timely - Målet må være tidfestet

Eksempel på en målsetning som oppfyller disse kravene: 
«20% økning fra 100 til 120 salgskvalifiserte leads fra digitale kanaler i løpet av de første 12 månedene i drift.»

Oppgave: Lag ett eller flere konkrete mål for satsningen som oppfyller «SMART goals»-kravene.

Etabler personas for din målgruppe

Godt innhold er essensen i inbound marketing. Godt innhold innebærer at det er velskrevet og tilpasset leserens forutsetninger og stadie i kjøpsprosessen. For å skrive godt innhold må du ha god kunnskap om menneskene du skriver for og hva som er viktig for dem.

Oppgave: Lag personas for menneskene som sannsynligvis vil være involvert i kjøpsprosessen. Sett deg først inn i fremgangsmåte og konkret hvordan lage personas for en inbound marketing strategi. 

Planlegg innhold som treffer målgruppene dine

Å gjennomføre brainstorming-sesjoner med ressurspersoner som kjenner målgruppen er gjerne et godt sted å starte. Start med brainstorming for å innhente søkeord som er aktuelle for de ulike målgruppene og de ulike trinnene i kjøpsprosessen.

Oppgave: Gjennomfør brainstorming med mål om minimum 100 søkeord per satsningsområde.

Tips: Gjør søkeordlisten bedre ved å gjennomføre en søkeordsanalyse hvor søkeordene grupperes etter tema, målgruppe og fasene i kundereisen, samt tilføres informasjon om søkevolum og konkurransenivå. Etter en slik gjennomgang vil du sannsynligvis justere bloggtittlene og søkeordene.

Neste steg er en ny sesjon med brainstorming hvor temaet er bloggtitler. Hva vil engasjere leserne? Hvilke spørsmål har dine potensielle kunder i de ulike trinnene i kjøpsprosessen? Hva vil være godt egnet for god rangering i søkemotorer, for spredning i sosiale medier og for faste lesere av bloggen?

Oppgave: Gjennomfør en brainstorming hvor målet er at dere skal få opp en liste med temaer og bloggtitler som skal dekke et år med blogging. Les gjerne vår artikkel med tips til blogginnlegg, der du kan lære hvordan det er mulig å skrive 104 høykvalitets blogginnlegg på ett år.

Planlegg gjennomføring av løpende innholdsproduksjon

Lag en bloggkalender for det kommende året, og fordel ansvaret for innholdsproduksjon. De fleste bedrifter vil ha flere bidragsytere, kanskje både internt og eksternt, og da er en god bloggkalender viktig for å kunne planlegge og følge opp innholdsproduksjonen.

Oppgave: Lag en bloggkalender for de neste 52 ukene. Bloggkalenderen bør minimum ha følgende informasjon per blogginnlegg: publiseringsdato, tittel, kort disposisjon eller stikkord for innhold, samt ansvarlig tekstforfatter eller kilde til informasjon.

Tips: Vi i MarkedsPartner produserer mye innhold, både for oss selv og våre kunder. Vi erfarer at det finnes mange metoder for å innhente innhold. Les dette blogginnlegget som tar for seg innholdsproduksjon og hvordan du bør ta hensyn til de 4 ulike mennesketypene du finner i din bedrift.

Planlegg innholdstilbudene som skal skape konverteringer

Blogginnleggene har som oppgave å skape trafikk i din inbound marketing-satsning. Et innholdstilbud er per definisjon et innhold som potensielle kunder opplever å være av såpass stor verdi at de gjerne oppgir informasjon om seg selv og sitt behov for å få tilgang til det. Dette vil i første omgang si minimum navn og emailadresse.

Kartlegg hvor mange innholdstilbud du vil trenge. Tenk gjerne at du skal tilby et sentralt innholdstilbud per satsningsområde, og mindre innholdstilbud som tar for seg enkelttemaer innenfor dette.

Det sentrale innholdstilbudet kan være en guide eller e-bok som gir en innføring i satsningsområdet ditt, og «satelittinnholdet» kan være enklere innholdtilbud som tar for seg underliggende eller omkringliggende temaer. Dette gir gode muligheter for gunstig gjenbruk. Følger du denne oppskriften, vil du ha et fyldig innholdstilbud som gir stor verdi for dine lesere.

Se gjerne hvordan MarkedsPartner sin e-bok «Skap resultater med inbound marketing» kan regnes som et sentralt innholdstilbud, og våre guider «Hvordan lage personas for din bedrift» og «Slik lykkes du med content marketing» kan regnes som «satelittinnhold».

Oppgave: For hvert satsningsområde, hver målgruppe og hvert trinn i kundereisen, kartlegg hvilke innholdstilbud du kan tilby dine potensielle kunder. Lag en enkel disposisjon for hvert innholdstilbud og fordel ansvar for produksjon.

Tips: Et innholdstilbud trenger ikke være en e-bok eller en guide. Det meste som oppleves som verdifullt for dine potensielle kunder kan brukes som innholdstilbud. Eksempelvis kan sjekklister, maler, infografikker og videoer brukes som innholdstilbud.

Planlegg hvordan du skal skape trafikk til dine blogginnlegg og innholdstilbud

I den perfekte verden holder det å publisere et blogginnlegg for at leserne skal strømme til. I den virkelige verden opplever vi at det gjerne er behov for å øke antall besøk gjennom trafikkskapende tiltak. Det er naturlig at det er ekstra behov for dette rett etter lansering av en blogg, men trafikkskapende aktiviteter er også nyttige verktøy for å øke trafikkenk til etablerte blogger i perioder.

Noen eksempler på trafikkskapende tiltak:

    • Bruk dine eksisterende kanaler
      • Promoter innholdet ditt på websiden din, dine kontoer i sosiale medier og i nyhetsbrevet ditt.
    • Utnytt eksisterende kontakter
      • Send linker til dine eksisterende kontakter eller tilby kontaktene å bli abonnenter på bloggen.
    • Skap deling i sosiale medier
      • Oppmuntre kollegaer og samarbeidspartnere til å dele innholdet i sosiale medier. Om aktuelt, se på løsninger for gamification for å oppmuntre til disse aktivitetene.
    • Søkemotorannonsering (SEM)
      • SEO vil normalt være en naturlig konsekvens av jevnlig blogging, men suppler gjerne med betalt annonsering via Google AdWords og Bing Ads (SEM) for søkeord som er relevante for dine blogginnlegg og innholdstilbud.
    • Native annonsering
      • Les vårt blogginnlegg om hvordan MarkedsPartner har brukt native annonsering for å skape trafikk til blogginnlegg og innholdstilbud.
Oppgave: 
      Gjør vurderinger for hvilke kilder som kan skape trafikk til ditt innhold og planlegg gjennomføring.

Noen avsluttende ord

En inbound marketing-strategi består naturlig av flere bestanddeler enn de jeg har beskrevet i dette blogginnlegget. Jeg har forsøkt å oppsummere de bestanddelene som jeg opplever som viktigst ved etablering. Et avsluttende råd er å planlegge å gjennomgå disse aktivitetene på nytt regelmessig. Inbound marketing gjør deg og din bedrift i stand til å evaluere og måle effekt på detaljert nivå, og denne innsikten kan enkelt operasjonaliseres

 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Jonas Bjørnstad's photo

Av: Jonas Bjørnstad

Som COO i Markedspartner har Jonas det overordnede ansvaret for selskapets leveranseprosesser. Han har bred erfaring med digital markedsføring, og brenner for effektiv utnyttelse av digitale verktøy og kanaler.