Skrivetips til ledere som ikke har egne tekstforfattere

Har du en stab med talentfulle tekstforfattere og taleskrivere som håndterer alle dine behov for å uttrykke deg skriftlig? Da er dette blogginnlegget bortkastet lesing. For alle andre ledere som synes skrivearbeidet krever uforholdsmessig mye ressurser, eller som ønsker å utvikle skrivingen sin, har jeg samlet noen gode kilder til inspirasjon og læring.

Bevissthet

Gode ledere er presise kommunikatorer. De blir hørt og forstått. De blir lyttet til. De evner å skape entusiasme og fellesskap. De gir gode tilbakemeldinger og løser konflikter. Dette er ferdigheter som også må synes i det du skriver. Mange ledere sliter med å uttrykke seg skriftlig, eller unngår å bruke de letteste tilgjengelige kanalene presist og profesjonelt. En liten endring i bevissthet, samt litt trening og inspirasjon, kan gjøre underverker.

E-post

Det kan virke banalt, men det er ikke likegyldig hvordan du kommuniserer på e-post.  Jeg hadde i hvert fall godt utbytte av denne artikkelen der tekstdoktor Christine Calvert gir noen nyttige tips for hvordan du kan bli forstått og oppfattet på e-post.

Den formelle e-posten er forskjellig fra den uformelle. Vær bevisst på dette, så får du bedre utbytte av begge. Språkrådet har noen retningslinjer for formell e-post her.

Sosiale medier

De forskjellige kanalene har forskjellig funksjon og ulikt publikum. Vær bevisst på hva du poster hvor, og benytt anledningen til å gi leserne et inntrykk av hvem du er, og hva du og virksomheten du leder står for.

Vår favoritt og samarbeidspartner Hubspot byr på en kompakt guide for tre sosiale nettverk her.

Firmablogg

Bloggen har tatt steget ut av den rosa skyggen og etablert seg som den viktigste kanalen for digital markedsføring og tankelederskap. En digital markedsføringsstrategi er ikke komplett uten en solid satsing på firmabloggen. På inboundbloggen.no har vi skrevet mye om hvorfor du skal blogge. Her er en artikkel som gir skrivetips til lederen som skal skrive innholdet.

Tekstforfatterne i reklamebransjen er gode til å skrive engasjerende og emosjonelt på små flater. Her er en velprøvd metode fra deres fag: Problem - Forsterk - Løs.

Skrivetrening

Du trenger ikke ha talent for å kunne skrive godt. Du trenger å ha noe på hjertet. Metode og teknikk kan læres. Grammatikk og rettskriving også. Dessuten finnes det veldig mange gode verktøy og hjelpemidler tilgjengelige på nettet. 

Copyblogger.com har noen glimrende øvelser for å trene teknikk og øke språkbevisstheten din. Neste gang du trenger en pause, kan du gjøre en av disse øvelsene istedenfor å sjekke Facebook. Du kan utfordre kollegene dine også. Hvem klarer å gi den mest presise beskrivelsen av et komplekst problem ved å bruke inntil 100 ord?

Gode hjelpemidler

Du finner mye stoff om språk og skriving på nettet. Det er både lett tilgjengelig, lett å anvende og mye av det holder høy kvalitet. (Her burde jeg brukt utropstegn, for dette hører med til sjeldenhetene.) Her er noen favoritter, men lista kunne vært mye lengre.

  • Ordnett.no er en enkel og god digital ordbok. Rettskriving og synonymfunksjon i samme søk. Egne sider for språkvett, grammatikk og quiz. Jeg skriver en del engelsk og abonnerer på engelskversjonen også. Finnes i 50 språkversjoner.

  • Språkrådet. Ikke la deg forlede av det knusktørre navnet. Dette er en oase uansett hvilket faglig nivå du befinner deg på. Det meste du lurer på om grammatikk og rettskriving får du svar på her, men min favoritt er alle de flotte og praktisk anvendbare skrivetipsene.

  • Språket vårt. Her venter saftige ørefiker til noen og enhver. Per Egil Hegge er både krass og morsom når han viser hvor galt det kan gå når vi sklir på språklige bananskall.

  • Hemingwayapp.com. Veldig morsom og lærerik app. Ernest Hemingway var en mester i å skrive enkelt og rent. Her får du prøve deg mot ham. La meg si det slik: Det er grusomt avslørende.

Hemingway får også lov til å  avslutte artikkelen. Dette sitatet er relevant uansett hva slags skrivejobb du står overfor:

"The most essential gift for a good writer is a built-in, shock-proof, shit detector. This is the writer's radar and all great writers have had it."

 

 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

 

 

Temaer:

tips innhold
Espen Nordal's photo

Av: Espen Nordal

Espen jobbet tidligere som innholdsrådgiver hos Markedspartner. Han har mer enn 20 års erfaring som tekstforfatter og journalist.