Hvordan starte en blogg til din bedrift? Her er hjelpen du trenger for å komme i gang

starte en bedriftsblogg-min-kopi-282253-edited.jpg

 

Er du blant dem som har utsatt å etablere en firmablogg fordi arbeidet virker overveldende? Da skal du lese denne artikkelen. Endel forarbeid må til, men følger du denne lista med tips og ressurser blir du publisist raskere enn du hadde forestilt deg.

1. Hva skal bloggen hete?

Velg et navn som reflekterer det du skal formidle, hvem du er, eller hvem du snakker til. Her er det mange muligheter, men ikke vent med dette til du er i ferd med å sette opp bloggen. To momenter som er verdt å vurdere:

Last ned gratis mal: Hvordan lage personas for din bedrift

2. Hvem skriver du for?

Legg merke til at mellomtittelen ikke er 'hvem skriver du til?'. Forskjellen illustrerer godt hvordan vi opptrer på bloggen. Vi har hele tiden som mål å bidra til å hjelpe, utdanne og inspirere leserne våre. Da må vi ta utgangspunkt i hva som er deres situasjon, slik som hva de er opptatt av, hvilke utfordringer de har, hva som gjør at de lykkes i jobben. For å hjelpe oss til å forstå lesernes (altså våre potensielle kunders) behov utarbeider vi personas.

3. Søkeordsanalyse

Blogging er en taktikk som øker synligheten din i søkemotorene når du gjør det riktig. Lag en liste over ord og fraser du vil ha trafikk fra, og tenk også hva målgruppen bruker av søketermer. Les mer om hvordan du gjør en søkeordsanalyse her.

4. Innholdskalender


Sett opp en utgivelsesplan for en periode, gjerne et år. Gå fram på denne måten for å finne arbeidstitler til alle artiklene:
  1. Ta utgangspunkt i en eller flere personas du vil nå med artikkelen
  2. Fra søkeordsanalysen finner du de enkeltordene og frasene som er viktigst for personaen(e).
  3. Forsøk å lage titler som inneholder disse søkeordene

5. Hvor skal bloggen bo?

Bloggen bør være tilknyttet en av dine eksisterende domener. Webleverandøren (hosting provider, eller ISP) kan hjelpe deg å opprette et subdomene til hovedsiden din. Dette blir bloggdomenet ditt. Det er to vesentlige årsaker til at du bør gjøre det slik:

  1. Du er ansvarlig publisist og har full kontroll over innholdet til enhver tid
  2. Du får gjensidig utbytte av søketrafikken både på hovedside og blogg.
Domenenavn av typen blog.wordpress.espensblogg er ikke å anbefale til firmabloggen. Det ser uprofesjonelt ut, du har ikke frihet til å konfigurere nettstedet etter dine egne ønsker, og du går glipp av viktig verdi i søkemotorene.

6. Design for bloggen

Du kan bruke et eget bloggverktøy som Hubspot eller Wordpress, men du kan også sette opp bloggen i CMS'et du allerede bruker. Enhver amatør kan enkelt peke og dra elementer inn i malene og tilpasse dem til en presentabel helhet. De fleste virksomheter har dog klare retningslinjer for hvordan de framstår visuelt, og det er gjerne her du har behov for litt faglig støtte fra noen med design-kompetanse. Fontbruk, logotilpasninger og fargepalett må være korrekt.

7. Innholdsproduksjon

Forutsatt at du har gjort forarbeidet, har du en kalender med titler og datoer for publisering. Når du nå skal skrive artikler, skal du gjøre det så lett for deg selv som mulig. Jeg linker til artikler om dette under, men her er mine power-tips:

  1. Ikke driv research mens du skriver.  Det er lite effektivt, og du mister flyt. 
  2. Ikke vær kritisk når du skriver det første utkastet, men få på plass en struktur og en argumentasjon. Du må gjerne bli litt flau første gangen du leser gjennom, men så skal du jo redigere, stryke, skrive om og finpusse. Det kommer til å bli fint, skal du se!
  3. Gjør deg ekstra flid med innledningen (men ikke før du har skrevet hele artikkelen). Gjør den kort og fristende; ingressen skal få en potensiell leser til å klikke på artikkelen.

Her har jeg samlet noen artikler om de ulike aspektene ved å skrive for blogg »

8. Hvordan skal du generere leads?

Hele poenget med blogging er å etablere en varig forbindelse til leserne dine så du kan lede dem videre i kjøpsprosessen. Den enkleste formen for konvertering er å få besøkende til å abonnere på framtidige bloggartikler. Du bør også ha CTA'er til annet godt innhold (tester, kalkulatorer, ebøker, webinarer, videolæring), linker til andre artikler på bloggen og linker til produktsider på hjemmesiden din når det er relevant.

9. Spre ordet


Sosiale kanaler kan bidra med masse trafikk til bloggen din. Bygg deg en målgruppe og del artiklene der. Jeg anbefaler å gi hver enkelt artikkel en god delingstekst som passer den kanalen du poster i, heller enn å autopublisere.

Dersom du får troverdige kilder (leverandører, massemedier, bransjenettsteder m.m.) til å linke til bloggen eller enkeltartikler, er det en meget effektiv måte å generere trafikk på. Slike inngående linker er også glimrende for bloggens rangering hos Google (bygger troverdighet).

10. Vart du skræmt?

Det er litt å ta tak i før du kan poste din første bloggartikkel, men følger du denne lista, gjør du en god jobb før lansering. Det er helt vesentlig at du får utbytte av trafikken fra dag en. Enhver besøkende som ikke får muligheten til å konvertere, er i prinsippet som å slenge agn i sjøen uten krok.

Du har sikkert lest artikler som beskriver denne prosessen langt enklere og raskere enn jeg foreslår. Men en firmablogg er ikke en koseblogg. Den har et spesifikt mål om leadsgenerering, og er den viktigste innfallsporten til bedriftens digitale markedsføring. Firmabloggens endelige mål er økt salg. Som alt annet salg krever det planlegging, innsats og kontinuitet.

Last ned gratis mal:  Hvordan lage personas for din bedrift 

Temaer:

blogging blogg
Espen Nordal's photo

Av: Espen Nordal

Espen jobbet tidligere som innholdsrådgiver hos Markedspartner. Han har mer enn 20 års erfaring som tekstforfatter og journalist.