Nytt nettsted? Fordeler og ulemper med å bruke WordPress

 

Å skulle skaffe seg et nytt nettsted eller blogg kan være en utfordrende oppgave. Det finnes veldig mange tjenester og systemer der ute, og de kan koste alt fra ingenting til flere millioner. En av de mest brukte løsningene for blogg, og også ordinære nettsteder, er WordPress. Men er det det riktige valget for deg?

Komme i gang

Et av de vanligste argumentene for å bruke WordPress er at det er lett tilgjengelig, koster lite, og at det er lett å komme i gang med. Dersom ikke eget domene er viktig for deg, kan du få en gratis blogg på 10 minutter via wordpress.com. Du får velge mellom hundrevis av ferdige maler tilpasset innhold og målgruppe. Senere kan du betale "symbolske" summer for å ha eget domene og en oppetidsgaranti du kan leve med.

Det finnes også alternativer til WordPress, som f.eks. wix.com, yola.com og webs.com. Felles for alle er flotte maler og kort vei til start. Dersom du bruker et byrå, kan du kanskje få en billig Joomla-løsning eller kanskje en mer tilpasset hjemmeside på WordPress.

Motsetningen til disse tilbudene er tunge Enterprise CMS-løsninger som EPiServer, SiteCore, Umbraco og Drupal. Felles for disse løsningene er at de gjerne kommer "blanke", og du trenger et byrå for å tilpasse løsningen for deg. Noen av dem har også til dels høye lisenskostnader. Dette kan oppleves som tungvint og unødvendig, men med det rette byrået får du en skreddersydd og til og med mer brukervennlig løsning.

Utvidbarhet

De aller fleste CMS-løsningene har mengder av såkalte plugins, slik at man med litt teknisk kyndighet kan installere ekstra funksjonalitet på nettstedet. De etablerte systemene har gjerne flere tusen tilgjengelige utvidelser, både gratis og kommersielle.

Mange av disse utvidelsene er virkelig verdifulle og øker både produktivitet og attraktivitet på websidene. Men det er ikke gull alt som glimrer. Du aksepterer som oftest en avtale hvor utvikler av utvidelsen frasier seg ethvert ansvar.

Siden WordPress er så utbredt som det er, er det også et yndet mål for hackere. WordPress selv har hatt en rekke sårbarheter, og utvidelsene gjør det hele bare verre.
Sørg for at byrået ditt tar de hensyn som må tas og gjør gjerne en såkalt "penetration test".

Den samme risikoen løper du også ved å bruke andre open source-løsninger og tilhørende utvidelser. Har du derimot kjøpt lisens på en av de større systemene, eller betaler vedlikehold til et profesjonelt byrå, hviler ansvaret på leverandøren din. Da kan du forhåpentligvis trygt lene deg tilbake og vite at nettstedet ditt forvaltes på en sikker måte.

Profil og merkevarebygging

Har bedriften din en merkevare eller gjenkjennelig profil? Da ønsker du sannsynligvis at nettstedet ditt reflekterer profilen din godt. Ved å bruke ferdige maler i publiseringssystemet ditt går du glipp av denne muligheten. Nettstedet ditt vil se ut som 150 000 andre blogger og nettsteder der ute.

Her begynner altså utfordringene. Mange erfarne WordPress-utviklere bruker mer enn et ukesverk på å bygge en tilpasset layout. Og dette er før du har begynt å tilpasse innholdsstrukturen ut over en standardløsning.

WordPress og de andre "raske" løsningene er ofte bygget slik at malverket skal støtte brukergrensesnittet for redaktør bedre enn grensesnittet for en designer eller utvikler. Det betyr i klartekst lenger tid og større utfordringer når malverket skal tilpasses.

Her kan ofte byråer som tilbyr de tyngre løsningene trumfe gjennom med gode startpakker og ren layout som er kostnadseffektiv å tilpasse til din profil. Det kan i beste fall dreie seg om et dagsverk eller to på tilsvarende oppgave. Riktignok kan disse byråene ha en høyere timepris, men det får du sannsynligvis igjen i form av spissere kompetanse og erfaring fra webutvikling.

Strukturert innhold og tilpasset funksjonalitet

WordPress kommer i hovedsak med to standard sidetyper: Innlegg og Side. Dette gjenspeiles også i de aller fleste andre systemer. Disse typene kan utvides med egne felter og funksjonalitet. I en ren WordPress-installasjon må dette gjøres med kode. Du er altså nødt til å bruke et byrå, som med de andre løsningene.

Fordelene med å tilpasse innholdselementene dine inkluderer muligheten til å bruke strukturerte data, forenkle uniform presentasjon, gjenbruke komponenter på tvers av løsningen og mye mer.

Her kommer igjen vektingen av tidsforbruk og timepris inn i bildet. Et skreddersydd grensesnitt for unike innholdselementer vil sannsynligvis ta lenger tid å implementere på WordPress enn i andre "tyngre" systemer. Vedlikehold og utvidbarhet over tid er også elementer som spiller inn.

Kostnader

Det første mange ser på når de skal velge publiseringssystem er kostnader. WordPress er "gratis" og kan hos mange tilbydere settes opp og hostes nesten gratis. Imidlertid slutter dette å være sant i tilfellene vi har sett på over. I tillegg kommer vurderinger som oppetidsgaranti, vedlikehold, support og andre ikke-funksjonelle krav.

WordPress kan fortsatt være et kostnadseffektivt alternativ med disse kravene, men uten et byrå eller tredjeparts hostingleverandør har du ingen du kan ringe. Når trafikken øker og ytelsen synker på tilpasningene dine, kan du ikke skalere uten egen hosting-avtale - som koster det samme uansett system.

Så hva bør jeg velge?

Hvis artikkelbasert innhold og blogg er viktigst for deg, og det holder med egen logo i rammeverket - gå for WordPress! Det er definitivt det beste alternativet.

I det øyeblikket du vet at du kommer til å vokse ut av bloggen - du skal ha egen profil, e-handel, CTA-er, integrasjoner, tilpasset innhold og alt annet et moderne nettsted består av - bør du tenke nøye igjennom hvilke begrensninger og utfordringer du får med WordPress.

Hos MarkedsPartner har vi lang erfaring med open source-verktøyet Umbraco. Kjente selskaper og nettsteder som Carlsberg, Wired, Microsoft, Kraft Heinz og SanDisk, for å nevne noen, kjører Umbraco. Selve verktøyet er gratis, og du får en ren, målrettet og effektiv løsning - med din profil! Ta kontakt for en uforpliktende gjennomgang av dine behov, så hjelper vi deg ta det store valget: WordPress eller et Enterprise CMS.

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Lars-Erik Aabech's photo

Av: Lars-Erik Aabech

Lars Erik er faglig leder systemutvikling hos Markedspartner AS. Han har jobbet profesjonelt med internett siden den kommersielle webbens barndom i 1998.