Nyheter på eget nettsted/blogg/sosiale medier: En sjekkliste

 

Mange virksomheter har behov for å publisere nyheter jevnlig, men erfaringsmessig er dette et forsømt område på mange nettsteder. Hensikten med denne sjekklisten er å gi ideer til nyhetssaker som kan publiseres på en virksomhets eget nettsted, blogg eller i sosiale medier.

Tips for å få skrevet nyheter: Sett av tid i kalenderen med faste mellomrom tilpasset ditt ambisjonsnivå for et helt år av gangen, og bruk denne sjekklisten for å komme igang!

Finnes det aktuelle nyheter innen:

1. Produkter og tjenester
Nye produktområder, kategorier, produktlansering, ny versjon, oppgradering, endring, nye priser, pakningsendringer, betingelser, leveringsvilkår, frakt/levering, logistikkrutiner, bestillingsrutiner, åpningstider, nye verdifulle tilbud til kundene, produkttester, positive omtaler, salgsresultater, etc.

2. Virksomheten

Er det noe nytt innen organisasjonen som du kan lage en nyhetssak av? Det skal ikke være nyheter som kopieres fra intranettet, men som er tilpasset til nettstedet ditt og kan leses av alle. Det kan være organisasjonsendring, nye medarbeidere, strukturendring, utvidelse, flytting til nye lokaler (husk da å ta med Google kart/veibeskrivelse), nyåpning, eierskap, styre, ledelse, kundekontakter, fusjon, oppkjøp, avvikling eller salg.

Har det skjedd noe nytt innen prosessforbedringer, systemendringer, årsrapport, sponsing, gaver, utmerkelser, positive sosiale tiltak eller ledige stillinger? Det kan også være saker om kvalitetsrevisjoner, miljøregnskap, økonomi, HMS-rapporter og IKT-systemer/nyheter. Andre forslag er pressemeldinger, nye leverandører, samarbeidspartnere, lederprofiler, medarbeiderprofiler, jubileer, endringer i visuell profil, logo eller firmapresentasjoner. Her er det et hav av muligheter. Det gjelder å finne det som er av målgruppens interesse.

3. Markedsaktiviteter
Kampanjer, tilbud, messer, brosjyrer, kataloger, annonsering, forhandleraktiviteter, leverandørsamarbeid, seminarer, kurs, opplæringstilbud, besøksplaner, etc.

4. Kunder og kontrakter
Kontraktsinngåelser, kundereferansehistorier, kundesitater, ferdige leveranser, prosjektomtaler, prosjektblogg, etc.

5. Endringer på nettstedet

Ny funksjonalitet, nytt innhold, nytt design, nyhetsbrev, nye bidragsytere, besøksstatistikk, webkampanjer.

6. Medieomtale

Har bedriften, dens produkter/tjenester eller medarbeidere vært omtalt i mediene i det siste? TV, radio, avis, magasin, fagmedia, web, blogg, skoleavis, riks/lokal/regional/internasjonalt? Søk gjerne på Google eller på buyandread.com.

7. “Vi presenterer…”

Det er fullt mulig å skrive en “nyhetssak” om noe som ikke er en nyhet. Man kan lage presentasjoner av personer, produkter, avdelinger, leverandører, kunder, masse annet, og kanskje gi det en slags vignett e.l. Pass på å unngå vignetter som forplikter til jevnlig publisering dersom dette kan bli vanskelig (Bruk “Leverandørprofilen” i stedet for “Månedens leverandør”).

8. Fagstoff og meninger
Faglige nyheter, metoder, prosesser, whitepapers, debattinnlegg, kronikker, avisinnlegg, “Vi mener…”, “Jeg mener…”, Kommentarer til eksterne hendelser, intervjuer, presentasjoner, seminarinnlegg.

9. Husk bilder!
En nyhet blir alltid bedre av et godt foto. Og med et godt foto er du over halvveis til en nyhetssak allerede. Bare litt kreativitet som gjenstår.

10. Gjenbruk
Hva publiserer vi i andre kanaler, internt og eksternt? Kan dette gjenbrukes/tilpasses?

Dette var noen forslag til temaer, som forhåpentligvis har satt fantasien i sving. Har du andre punkter som kunne passet inn i listen? Del dem gjerne med oss!

 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Elise Hofmo's photo

Av: Elise Hofmo

Elise Hofmo var fagleder for brukeropplevelse og design i Markedspartner og er utdannet med Bachelor i Visuell Kommunikasjon på Høgskolen i Buskerud.