Med markedstilbudet som en varig differensiator

Av Tønnes Sannem Heian 6. november 2013

Med_markedstilbudet_som_en_varig_differensiator

Mens markedskommunikasjon er essensielt for å skaffe kunder, er markedstilbudet (market offering) sannhetens øyeblikk i forhold til hvor godt du lykkes med å oppnå høy kundetilfredshet, positiv vareprat og sterke kunderelasjoner.

Markedstilbudet er ikke bare tjenesten eller produktet som kunden din betaler for. Det er alt omkring dette, som påvirker kundens totalopplevelse av det som leveres. Still deg selv spørsmål som: Hvor enkelt er det egentlig for kunden å kjøpe av deg? Lykkes du med å fjerne usikkerhet hos kunden etter hun har handlet hos deg? Får du kundene til å føle seg spesielle? Spørsmålene er mange og ulike, fra bransje til bransje, og fra bedrift til bedrift.

Jeg tør påstå at arbeidet med strategisk forbedring av markedstilbudet er det mest undervurderte området i markedsavdelingene i norske bedrifter. Mange gjør mye bra for å skape gode kundeopplevelser – ikke minst digitalt og på web. Problemet er at det ofte mangler en holistisk tilnærming til systematisk forbedring og utvikling av markedstilbudet.

Et helhetlig syn på markedstilbudet muliggjør en operasjonell tilnærming, for å lokalisere forbedringsområder, og muligheter for differensiatorer. Det er «summen av de små tingene», og bedriftens evne til å levere på dette over tid, som skiller klinten fra hveten, og gir bedriftene som lykkes, langt bedre forutsetninger til å markedsføre seg effektivt.

En ting er erkjennelsen av dette. En annen ting er å gjøre det i praksis. Jeg kan love deg, at de færreste av konkurrentene dine er beredt til å «walk the talk». Det handler om ledelse og evnen til å sette seg i kundens sted, mer enn det handler om budsjetter.

Last ned gratis e-bok:  En praktisk guide til markedsplanlegging i B2B

Temaer: markedsstrategi, markedsføring, markedskommunikasjon, markedstilbud


Tønnes Sannem Heian's photo

Av: Tønnes Sannem Heian

Tønnes Sannem Heian er utdannet Sivilmarkedsfører ved Handelshøyskolen BI. Han jobbet tidligere som strategisk rådgiver i MarkedsPartner, og arbeider i dag som markedssjef i Infotjenester AS.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis eBok - En praktisk guide til markedsplan-legging i b2b

Temaer

Se alle