Målbar digital markedsføring er veien til toppledelsens hjerte

8 av 10 toppledere stoler ikke på og er ikke fornøyde med jobben markedssjefen gjør. De vet at markedsføring fungerer i teorien, men mange har til gode å se måltall og KPI-er (Key Performance Indicators) som beviser effekt på bunnlinjen. Er dette tilfellet i din virksomhet - frykt ikke, dette kan vi gjøre noe med.

De begredelige tallene kom frem i en studie fra The Fournaise Marketing Group i 2012, men sannheten er at mange fremdeles markedsfører som om det skulle være 2008. Det er det ingen grunn til. Mulighetene innen digital markedsføring gjør at det er enklere enn noen sinne å måle effekten av markedstiltakene vi gjør. Men hva skal vi måle?

Hvordan måle effekten av digital markedsføring

Som markedssjef vil du gjerne se effekten av hver minste Twitter-melding, e-postutsendelse og AdWords-annonse, Men selv om dette er interessant og relevant informasjon for markedsavdelingen (for å stadig optimalisere gjennomføringen), vil det gi for liten mening for ledelsen.

Hvilke måltall vil toppledelsen se?

I vår gratis e-bok De 6 markedsførings-KPI-ene som sjefen din faktisk bryr seg om, viser vi hvordan du regner ut og presenterer seks KPI-er som gir toppledelsen et mer helhetlig og overordnet bilde av tingenes tilstand. Vi viser også med eksempler hvordan du regner dem ut.

Jeg vil ta for meg disse helt kort og punktvis her, men detaljene får du som sagt i e-boken vår (som er på nette 12 tettpakkede sider):

  1. Hva koster det å anskaffe en ny kunde?
    Kundeanskaffelseskosten (KAK) viser hva det koster bedriften å skaffe en ny kunde i en definert tidsperiode (måned/kvartal). Dersom denne øker, kan det tyde på at det er problemer med effektiviteten på salgs- og markedsføringsarbeidet ditt.

  2. Hvor mye av KAK er knyttet til markedsavdelingen?
    Dette måltallet angir hvor mye markedsføringskostnadene utgjør i prosent av de totale salgs- og markedsføringskostnadene.  

  3. Hva er livssyklusverdien (LSV) av en kunde?
    Hva koster en ny kunde - og hvor mye kan vi forvente å få ut av denne kunden i løpet av kundens livssyklus? Når vi ser på forholdet mellom LSV og KAK, får vi en indikasjon på om salgs- og markedsavdelingen bidrar til god avkastning eller ikke.

  4. Tid til KAK er tilbakebetalt
    Denne KPI-en viser oss hvor lang tid det tar før kostnaden med å skaffe en ny kunde er tilbakebetalt.

  5. Kunder ervervet fra markedsføring i %
    Med dette måltallet vil du bevise hvor mange kunder som ble anskaffet som direkte følge av selskapets markedsaktiviteter (leadgenerering). Noen selskaper opererer med en kombinasjon av oppsøkende salg, innesalg (ordremottak) og en markedsavdeling, så prosenten vil variere ut fra hvordan forretningsmodellen ser ut.  

  6. Kunder påvirket av markedsføring i %
    Mens den forrige KPI-en viser hvor stor prosentandel av nye kunder som startet som leads fra markedsføringsaktiviteter - viser denne KPI-en hvor mange nye kunder (også fra andre kilder enn marketing, f.eks. salg, nettverk, direkte henvendelser) som har blitt påvirket/bearbeidet av markedsavdelingen, f.eks. gjennom lead nurturing.

Når du kan presentere markedsføringsmåltall som gir gjenklang hos dine beslutningstakere - i stedet for å henvise til sidevisninger og Facebook-likes, vil du være i en langt bedre posisjon til å legge frem budsjetter og strategier som vil gi fordeler til din markedsavdeling nå og i fremtiden.

Last ned e-boken vår og få formler og eksempler som hjelper deg å regne ut disse måltallene for din egen bedrift. Har du innspill, spørsmål eller kommentarer - så hører jeg gjerne fra deg. 

Gratis e-Bok:  De 6 markedsførings-KPI-ene som sjefen din faktisk bryr seg om

 

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.