Mad Men-æraen er over. Nå gjelder digital markedsføring.

Reklamebransjens gullalder på 1960-tallet hadde sitt arnested på Madison Avenue i New York. Her klekket de såkalte "Mad Men" ut kreative reklamekampanjer til aviser, TV og radio. Påvirkning skjedde i massemediene. Omtrent slik har det vært fram til rundt 2004, da Facebook-generasjonen så dagens lys. Denne generasjonen ignorerer i økende grad tradisjonell reklame - og det er et faktum vi som markedsførere ikke lenger kan overse.

På de siste få årene har digital teknologi på markedsføringsfronten utviklet seg med slike stormskritt at det har forandret måten vi praktiserer markedsføring på totalt - selv om prinsippene for markedsstrategi er som de alltid har vært.

Den digitale æraen er her

Noen av de viktigste kjennetegnene ved denne nye æraen kan oppsummeres i disse to punktene:

  • Kunden har tatt makten
    Internett har snudd kjøpsprosessen på hodet. Før måtte du oppsøke en selger for å skaffe deg informasjon om et produkt eller en tjeneste. I dag finner forbrukerne denne informasjonen selv - gjennom søkemotorer som Google og Bing. Konsekvensen av denne trenden er at bedriften og selgeren får mindre makt, og at de ikke blir oppsøkt før på slutten av kjøpsprosessen. Et eksempel på en bransje som har merket dette er bilforhandlerne, hvor DN.no tidligere i år meldte at antall besøk i butikk i forkant av et bilkjøp har falt fra 4 til 1,5.   

  • Oppmerksomhet har blitt mangelvare
    Økt globalisering og konkurranse gjør at forbrukere bombarderes med reklamebudskap dagen lang, på alle flater og i alle kanaler. Derfor skjermer forbrukere seg ved å installere annonseblokkeringsprogramvare på nettleserne sine og ved å reservere seg mot direkte reklame og telefonsalg. Og kommer det reklame på TV, har vi alltid et nettbrett eller en smarttelefon å se på. Selv 15 sekunder videoreklame på YouTube-snutter er for mye, som vi kan lese i Dagens Næringsliv denne uken. Du kan ikke rane til deg oppmerksomheten, du må fortjene den.

Hvordan overleve som bedrift i en digital æra?

Dette temaet er hva denne bloggen i alle hovedsak handler om, og vi har dekket mange aspekter av dette i tidligere innlegg. Jeg vil her gi fire råd til markedsførere som ønsker å bidra til vekst i sine bedrifter, ved å utnytte mulighetene og tilpasse seg hvordan kunder i 2015 kjøper:

  1. Tenk KJØPSPROSESS, ikke salgsprosess
    Innse at rollene har blitt byttet om på. Kunden har deg i siktet før du oppdager ham. Sørg derfor for at du blir synlig på Google for flest mulig i målgruppen din. Det krever at du vet hvilke søkeord den benytter og at du basert på dette produserer innhold som tiltrekker seg de riktige kundene - og som besvarer de spørsmål de måtte ha på veien fra erkjent behov til kjøp. (Gjør ikke du det, kan du være sikker på at konkurrentene dine vil gjøre det.)

  2. Vær HJELPSOM, ikke plagsom
    Innse at tradisjonell reklame (av typen uønskede budskap som avbryter deg når du holder på med noe annet) er plagsom og derfor mindre og mindre effektiv. Det koster mye å være plagsom, så invester heller i digital markedsføring som er hjelpsom - med innhold som er kjemisk fritt for salgsprat og som i seg selv oppleves som verdifull av personene i din målgruppe (Tips: Last ned vår gratis e-bok om content marketing).

  3. Det er smartere å EIE enn å leie
    Reklame er egentlig bare å leie plass i andres medier i en begrenset tidsperiode. Når uken du betalte for er omme, så forsvinner den dyre og flotte annonsen din. Tenk som et mediehus, og invester i å etablere din egen kanal. Alt innhold du publiserer forblir der til "evig" tid og vil gi deg voksende trafikk - omtrent som rentes rente, eller det min kollega, Stig Hammer, kaller markedskapital.

  4. Ta LEDELSEN, ikke vent på konkurrentene
    Innse at noe må gjøres med de tre punktene over - og gjør noe nå, før dine konkurrenter tar innersvingen på deg. Det å være en leder i din kategori handler imidlertid ikke bare om å være først og ivrigst, men også om å være smart. Det finnes marketing automation-teknologi som vil kunne revolusjonere måten du driver marketing og salg på, og som MÅ være en del av en digital markedsstrategi. 

LES OGSÅ: Hva CEO og styret må vite om digital markedsstrategi

Jeg hører veldig gjerne fra deg om du har spørsmål eller innspill til dette. Har jeg glemt noen punkter? Er du enig i premissene og konklusjonene? Hvilke erfaringer har du gjort deg innen disse områdene? Vår erfaring kan du lese mer om her

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.