Derfor forlot jeg topplederjobben i Jøtul for å jobbe med digitalisering

Av Marius Torjusen 5. juli 2017

Jeg er straks 40 år. Jeg har allerede gjort en karriere i industrien og opparbeidet meg erfaring fra styrerommet, lederkollegiet og linjen. Har internasjonal erfaring, kjent på P/L-ansvar og vært med på store omstillinger. Been there – done that. Check. Der det mest spennende skjer akkurat nå, det er innen digitalisering.

Les mer ›

Temaer: ledelse, endringsledelse, digitalisering, influencer marketing

Kan du tegne forsikring mot sviktende salgsresultater?

Av Tore Berntsen 28. juni 2017

Forsikringskonseptet har eksistert så lenge det har gått mennesker på jorden – enten det dreide seg om å jakte i flokk for å unngå å bli drept som den eneste mammutjegeren, eller om du fordelte lasten din på flere skipsforsendelser for å unngå at alt gikk tapt i samme storm. Konseptet er veldig enkelt –  jo bedre sikkerhet du ønsker, desto mer må du betale. Som bileier velger du mellom ansvarsforsikring, delkasko og full kasko. Hva om du kunne bruke samme konsept når det gjelder salg? Er det mulig å tegne en forsikring mot sviktende salgsresultater? Og hva innebærer i så fall det?

Les mer ›

Temaer: salg, digital markedsstrategi, ledelse

Hva ledere må vite om digitalisering og risiko

Av Tore Berntsen 7. juni 2017

Digitalisering. Ordet er på alles lepper om dagen og skaper assosiasjoner til gull og grønne skoger for virksomhetene som klarer å omstille seg til «det digitale skiftet». Det snakkes imidlertid lite om ulempene. I denne artikkelen introduserer jeg de tre mest kritiske risikoene knyttet til digitalisering, og hva du som leder kan gjøre for å redusere dem.

Les mer ›

Temaer: ledelse, digitalisering, risiko

Hvorfor skal du som leder bry deg om farene ved lineær tenkning?

Av Tore Berntsen 31. mai 2017

Vi antar for ofte at det er lineære sammenheng i arbeidslivet. I noen tilfeller er det riktig: Øker du lagerstørrelsen med 50 %, får du plass til 50 % flere varer på hyllene. Gir du alle ansatte 10 % lønnsøkning, vil de totale lønnskostnadene øke med 10 %. I andre tilfeller er ikke sammenhengen lineær. 

Les mer ›

Temaer: ledelse, kundelivstidsverdi

Blue Ocean-lederskap: Suksess kommer fra engasjerte medarbeidere

Av Tore Berntsen 24. mai 2017

En utfordring mange ledere møter er at det er et betydelig gap mellom det potensialet medarbeiderne har, og det som presteres. Dessverre mangler mange ledere innsikt i hva som kreves for å utnytte medarbeidernes potensiale. I denne artikkelen gir jeg en introduksjon til Blue Ocean-lederskap, som istandsetter ledere til å engasjere medarbeidere på en bedre måte.

Les mer ›

Temaer: ledelse, endringsledelse

Hvordan motivere salgssjefen din?

Av Gorm Kunøe og Tore Berntsen 1. februar 2017

Skal salgssjefen nå budsjettene sine, er hun helt avhengig av å være motivert. En demotivert salgssjef vil ha store problemer med å gjøre det hun skal. I dette innlegget presenterer vi konkrete forslag til hvordan du kan motivere salgssjefen din. 

Les mer ›

Temaer: ledelse, salgsledelse, salgssjef

5 tegn på at du bør oppgradere markedssjefen

Av Tore Berntsen 24. januar 2017

Markedsfunksjonen er kanskje den funksjonen som er mest påvirket av de digitale trendene rundt delingsøkonomi, kunstig intelligens, robotisering, Internet of Things og Big Data. Trendene setter krav til økt profesjonalitet i rollen. Våkne markedsansvarlige tar initiativ, reduserer trusler og utnytter mulighetene.

Les mer ›

Temaer: markedssjef, ledelse

5 tegn på at du bør oppgradere salgssjefen

Av Tore Berntsen 24. januar 2017

Har bedriften din uklare salgsstrategier, uforutsigbar salgsrapportering og liten innsikt i kunders digitale atferd? Benytter dere utdaterte metoder og systemer i salgsarbeidet deres? I så fall kan det tenkes at salgssjefen din gjør en utilstrekkelig jobb. Her vil jeg trekke frem fem sentrale tegn som du bør ta med i din vurdering av salgssjefens arbeid.

Les mer ›

Temaer: ledelse, salgsledelse, salgssjef

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen