Derfor forlot jeg topplederjobben i Jøtul for å jobbe med digitalisering

Av Marius Torjusen 5. juli 2017

Jeg er straks 40 år. Jeg har allerede gjort en karriere i industrien og opparbeidet meg erfaring fra styrerommet, lederkollegiet og linjen. Har internasjonal erfaring, kjent på P/L-ansvar og vært med på store omstillinger. Been there – done that. Check. Der det mest spennende skjer akkurat nå, det er innen digitalisering.

Les mer ›

Temaer: ledelse, endringsledelse, digitalisering, influencer marketing

Digital endringsledelse: Hvordan organisere markedsføring og salg?

Av Tore Berntsen 21. juni 2017

Ny teknologi gir mange muligheter til å skape forretningsverdier innen markedsføring og salg. Du kan komme tidligere i kontakt med potensielle kunder gjennom at du får de til å gi seg til kjenne når de laster ned en interessant e-bok eller tar en digital test. Dette gjør at du har et tidsvindu dine selgere kan utnytte slik at de får et forsprang på konkurrentenes selgere.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering

Hva ledere må vite om digitalisering og risiko

Av Tore Berntsen 7. juni 2017

Digitalisering. Ordet er på alles lepper om dagen og skaper assosiasjoner til gull og grønne skoger for virksomhetene som klarer å omstille seg til «det digitale skiftet». Det snakkes imidlertid lite om ulempene. I denne artikkelen introduserer jeg de tre mest kritiske risikoene knyttet til digitalisering, og hva du som leder kan gjøre for å redusere dem.

Les mer ›

Temaer: ledelse, digitalisering, risiko

Hva er disruptiv innovasjon?

Av Tore Berntsen 12. april 2017

Allerede i 1995 skrev Clayton Christensen en banebrytende artikkel om disruptive innovation. Siden den gang har mange ledere misforstått teorien. Disse omtaler ofte «disruptiv» uten å ha lest Christensens teori. Begrepet blir brukt for ofte og om alle typer betydningsfull innovasjon. En del oppfatter også disruptiv innovasjon som vellykket innovasjon.  

Les mer ›

Temaer: digitalisering, disrupsjon

Digitaliseringen av din bransje endrer spillereglene

Av Håvard Ellefsen 5. april 2017

Digitalisering kan snu konkurransesituasjonen helt rundt. Buzz-ordet er «digital disrupsjon» og handler om hvordan digitale virkemidler endrer spillereglene.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering, disrupsjon

Hvordan kan du som toppleder håndtere komplekse problemer?

Av Tore Berntsen 29. mars 2017

IBM gjennomførte for tre år siden en undersøkelse jeg fremdeles finner aktuell.  De spurte 1500 toppledere hva de anså som den største utfordringen for sin virksomhet. Over 80 % mente økende kompleksitet er den største enkeltstående faktoren. Kun halvparten følte seg forberedt på dette. Når IBM spurte om hva som gjør at topplederne ikke behersker kompleksiteten var svaret manglende kundeinnsikt.

Les mer ›

Temaer: CRM, Big Data, digitalisering

Slik styrer du kundenes kjøpsprosess

Av Tore Berntsen 15. mars 2017

Har du ambisjoner om å bli en markedsleder, bør du konsentrere deg om å forstå hvordan kundene foretar kjøpsbeslutninger. I et hav av leverandørmuligheter, må du gjøre kundenes kjøpssituasjon enklere. Det vil sette deg i førersetet i forhold til konkurrentene dine.

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, kjøpsprosess, digitalisering

6 suksessfaktorer du må tenke på ved utforming av din forretningsmodell

Av Tore Berntsen 8. mars 2017

I forrige innlegg definerte jeg forretningsmodell. I dette innlegget skal jeg gi deg noen tips til hvordan du skal utarbeide en forretningsmodell som kan endre, og kanskje til og med revolusjonere en bransje. En digital tidsalder gir uante muligheter for virksomheter med kreative talenter. Langt fra alle innovasjoner skjer i store, multinasjonale selskaper. Selv mindre virksomheter i skandinavisk målestokk kan lykkes med å påvirke bransjer gjennom etablering av nye forretningsmodeller. 

Les mer ›

Temaer: Big Data, forretningsmodell, digitalisering

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen