Hvordan beregne lønnsomheten av en ny kunde?

Av Tore Berntsen 10. mai 2017

Få nøkkeltall er viktigere for deg som leder enn kundelivstidsverdi (KLV). Innsikt i hvilken lønnsomhet en kunde bidrar med for din bedrift utgjør et viktig beslutningsgrunnlag. Gjennom innsikt i KLV kan du segmentere markedet og prioritere markedsførings- og salgsressursene på en mer optimal måte enn uten denne innsikten.

Les mer ›

Temaer: lønnsomhet, kundelivstidsverdi

Hvorfor er digitale plattformer så verdifulle?

Av Tore Berntsen 3. mai 2017


I 2007 hadde Nokia, LG, Samsung, Motorola, Blackberry og Sony Ericsson 90 % av det globale overskuddet blant mobiltelefonprodusentene. Apple var usynlige. I 2016 hadde Apple om lag 90 % av overskuddet, og de tidligere dominerende aktørene var utradert av markedet. Hvorfor? Fordi Apple klarte å bygge en digital plattform rundt iPhone.

Les mer ›

Temaer: strategi, forretningsmodell

Hva er en god kommunikasjonsstrategi?

Av Magne Henriksen 26. april 2017

Vi bombarderes av informasjon og alle, både mennesker og merkevarer, vil snakke til oss og med oss. Kampen om oppmerksomheten er knallhard og kun de sterkeste og flinkeste blir lagt merke til. Vil du bli bedre på kommunikasjon?

Les mer ›

Temaer: markedsstrategi, kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon, merkevare

Inbound sales: En målrettet og effektiv salgsprosess

Av Lars Hansen 19. april 2017

De tradisjonelle salgsmetodene fungerer ikke lenger. I en økende digitalisert hverdag, befinner de potensielle kundene dine seg på helt andre arenaer enn de gjorde tidligere. Skal du klare å kapre nye kunder, er du nødt til å endre taktikk. Du må tenke inbound sales.

Les mer ›

Temaer: salg, CRM, salgsprosess, inbound sales

Hva er disruptiv innovasjon?

Av Tore Berntsen 12. april 2017

Allerede i 1995 skrev Clayton Christensen en banebrytende artikkel om disruptive innovation. Siden den gang har mange ledere misforstått teorien. Disse omtaler ofte «disruptiv» uten å ha lest Christensens teori. Begrepet blir brukt for ofte og om alle typer betydningsfull innovasjon. En del oppfatter også disruptiv innovasjon som vellykket innovasjon.  

Les mer ›

Temaer: digitalisering, disrupsjon

Digitaliseringen av din bransje endrer spillereglene

Av Håvard Ellefsen 5. april 2017

Digitalisering kan snu konkurransesituasjonen helt rundt. Buzz-ordet er «digital disrupsjon» og handler om hvordan digitale virkemidler endrer spillereglene.

Les mer ›

Temaer: endringsledelse, digitalisering, disrupsjon

Hvordan kan du som toppleder håndtere komplekse problemer?

Av Tore Berntsen 29. mars 2017

IBM gjennomførte for tre år siden en undersøkelse jeg fremdeles finner aktuell.  De spurte 1500 toppledere hva de anså som den største utfordringen for sin virksomhet. Over 80 % mente økende kompleksitet er den største enkeltstående faktoren. Kun halvparten følte seg forberedt på dette. Når IBM spurte om hva som gjør at topplederne ikke behersker kompleksiteten var svaret manglende kundeinnsikt.

Les mer ›

Temaer: CRM, Big Data, digitalisering

CRM: – Tap av kunder er blodig alvor

Av Gorm Kunøe 22. mars 2017

Er du virkelig glad i kundene dine eller bare later du som? Om du mister 20% av kundene og firmaet «blør fra alle kroppens åpninger» - da må du sette inn seriøse helsetiltak. Ellers mister du jobben. 

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, strategi, CRM

Slik styrer du kundenes kjøpsprosess

Av Tore Berntsen 15. mars 2017

Har du ambisjoner om å bli en markedsleder, bør du konsentrere deg om å forstå hvordan kundene foretar kjøpsbeslutninger. I et hav av leverandørmuligheter, må du gjøre kundenes kjøpssituasjon enklere. Det vil sette deg i førersetet i forhold til konkurrentene dine.

Les mer ›

Temaer: inbound marketing, kjøpsprosess, digitalisering

6 suksessfaktorer du må tenke på ved utforming av din forretningsmodell

Av Tore Berntsen 8. mars 2017

I forrige innlegg definerte jeg forretningsmodell. I dette innlegget skal jeg gi deg noen tips til hvordan du skal utarbeide en forretningsmodell som kan endre, og kanskje til og med revolusjonere en bransje. En digital tidsalder gir uante muligheter for virksomheter med kreative talenter. Langt fra alle innovasjoner skjer i store, multinasjonale selskaper. Selv mindre virksomheter i skandinavisk målestokk kan lykkes med å påvirke bransjer gjennom etablering av nye forretningsmodeller. 

Les mer ›

Temaer: Big Data, forretningsmodell, digitalisering

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Søk i bloggen