Marius Torjusen forretningsrådgiver i MarkedsPartner-402379-edited.jpeg

Jeg er straks 40 år. Jeg har allerede gjort en karriere i industrien og opparbeidet meg erfaring fra styrerommet, lederkollegiet og linjen. Har internasjonal erfaring, kjent på P/L-ansvar og vært med på store omstillinger. Been there – done that. Check. Der det mest spennende skjer akkurat nå, det er innen digitalisering.

If you can’t beat them – join them: Det startet med en blogg

For noen år siden, utforsket vi mulighetene med «Influencer Marketing» i Jøtul. Enkelt forklart er det hvordan vi kan påvirke målgruppene våre ved bruk av eksempelvis bloggere. Millenniums-generasjonen, altså de som er født fra ca. 1980 og frem til omkring midten av 90 tallet, er vokst opp i ett miljø hvor de blant annet er påvirket av så store mengder reklame og vant til å hente informasjon på andre måter, at tradisjonell markedsføring ikke lenger virker på dem. Derimot er de veldig komfortable med å ta og gi råd i sosiale medier. Sosiale medier har også åpnet opp for at de gode innholdsskaperne (bloggere, YouTubere, Instagrammere) har fått veldig store følgerskarer. Disse store «profilene» er superstjerner for Millenias-generasjonen – og der man tidligere tok kjendiser inn i egne kanaler, så kjemper merkevarene i dag for å få innpass i «bloggernes» egne kanaler.

Da vi i Jøtul for noen år siden gjorde de første forsøkene med «Influencer Marketing», kom jeg raskt til den erkjennelsen at:

  1. det her kan bli veldig kraftfullt
  2. jeg forstod lite av hvordan jeg kunne få det til å fungere

Løsningen for meg ble et kvelds- og weekend-prosjekt, hvor jeg i løpet av 18 måneder etablerte meg som «influencer» med ca. 35 000 daglige eksponeringer på egenprodusert innhold. For å lykkes ble jeg nødt til å sette meg inn i trender i sosiale medier og hvordan de forskjellige kanalene fungerer. Jeg var endelig på nivå med kidsa – og neste skritt var å finne ut hvordan man skaper en velsmurt markedsføringsmaskin.

Utfordringen med «Influencer Marketing» for mange bedrifter vil være at en influencers følgere sjelden matcher bedriftens målgruppe 100 %. Det naturlige spørsmålet for meg ble derfor: Hvordan kan vi kapitalisere på troverdigheten til en kjent influencer som omtaler vår merkevare, og på en troverdig måte få dette innholdet ut til hele vår målgruppe – også de som ikke følger influenceren?

Løsningen ligger i Facebook. Facebook sitter på store mengder data om oss og har full kontroll på hvem vi er og hva vi er interessert i. Vet man hvordan man kan skape målgrupper i Facebook og er villig til å betale for det – så er det en enkel sak å få publisert eksempelvis denne artikkelen rett inn i din Facebook-feed, dersom vi mener at du er i vår målgruppe.

Jeg hadde altså oppdaget Big Data og knekt koden til hvordan man kan starte å påvirke millenniums-generasjonen, og jeg kjente på en gryende forelskelse for det digitale.

Det ene ledet til det andre, og før jeg visste ordet av det, gikk kveldene med til å lese om markedsføring i Google, inbound marketing, kunstig intelligens, augmented reality, e-commerce, CRM-systemer osv. Heldigvis var jeg i en bedrift hvor vi siden 2013 hadde hatt slagordet «Digital first» - og hvor det var rom for å utforske.

Vi gjorde de første forsøkene med Augmented Reality (f.eks. Pokemon GO) allerede for 5 år siden, og vi var tidlig ute med å ta i bruk all den innsikten Google sitter på for å kunne forutse når folk er i kjøpsmodus – for så å rette markedsbudsjettet inn mot disse. Der vi tidligere måtte bruke penger på å markedsføre oss også mot den delen av målgruppen som ikke var i en aktiv kjøpsprosess, så kunne vi nå heller intensivere innsatsen mot de vi var ganske sikre på at kom til å kjøpe peis i løpet av de neste 12 til 18 månedene.

Arbeidet gav avkastning. Vi brukte vesentlig mindre på markedsføring, samtidig som vi traff vesentlig flere potensielle kunder – og markedsandelene økte. Fascinasjonen for det digitale økte, og forelskelsen vokste.

Walk the talk!

Da jeg tidlig på året 2017 bestemte meg for å forlate Jøtul Gruppen, så hadde jeg et par valg. Jeg kunne gå videre til en ny toppstilling – eller jeg kunne velge å bruke litt tid på å ha det gøy og være med der det skjer akkurat nå. Valget tok jeg i en workshop om digitalisering med McKinsey i Stockholm, hvor jeg ble sittende og diskutere hva som kreves av fremtidens CEO-er og CMO-er.

Det er nemlig det begynner.

En digital revolusjon står på trappene, og ifølge kartleggingen «Status Norge», omtalt i Dagens Næringsliv tidligere i år, er det kun én av fem bedrifter som har en klar, digital strategi.

Jeg opplever dessverre at mange av de litt mindre byråene (de som typisk retter seg mot små og mellomstore bedrifter) mangler praktisk erfaring fra styrerommet, ledergrupper og påfølgende implementering. De forstår nok modellene, men de mangler innsikten som kreves for å kombinere dem med bedriftens strategi, mål og evne til å implementere.

Buzz-ordene kommer på en snorrekke og bransjespråket er vanskelig å forstå for folk som ikke jobber med det 24/7. Her ligger andre del av utfordringen: Bedriftene i dag mangler tid til å holde seg oppdatert på nye trender og teknologier. Sitter du i linje, så har du rett og slett ikke tid til å holde deg oppdatert, fordi det kommer noe nytt hvert eneste kvartal. Senest for en drøy uke siden endret Instagram for andre gang på tre måneder funksjonaliteten, og plutselig er det mulig å konvertere direkte fra Instagram og inn på en landingsside du eier selv. Kult.   

Det blir litt som på et kjøkken. Det hjelper ikke om du kjenner ingrediensene, om du ikke vet hvordan de bør brukes – og det hjelper ikke om du vet hva du vil lage, om du ikke kjenner ingrediensene.

Det beste fra to verdener

Så hvorfor valgte jeg å vike fra den tradisjonelle karriereveien? Jeg manglet bare å ta det siste steget opp. Jeg var moden, og muligheten var der. Svaret tar oss tilbake der vi startet. Jeg ble forelsket i en verden av muligheter, hvor jeg både kjenner ingrediensene og forstår hvordan jeg kan sette dem sammen for å skape resultater. De som henger med, vil oppnå konkurransefortrinn og vekst, mens de som sakker akterut sakte vil forsvinne fra kartet.

Det er innenfor digitalisering at man i dag stiller de store spørsmålene – og det er her man virkelig innoverer. Det dukker hele tiden opp nye trender. Mye av det som gjaldt i fjor er gammelt i år. Det er her det skjer – og da vil jeg ikke sitte på sidelinjen. Konsulentbransjen gir meg en unik mulighet til å kombinere erfaring fra industrien med en brennende interesse for digitalisering av salg og markedsføring, og jeg ser frem imot å bruke de neste årene på å hjelpe toppledere med å utvikle lønnsomme, digitale strategier for salg og markedsføring, samt å være der og dra på linjeerfaringen når de skal implementeres. Dette tror jeg skal bli gøy – både for meg personlig og for MarkedsPartners kunder.

Last ned Gratis e-bok Skap resulter med inbound marketing