Leadsgenerering: Gjør du en av disse feilene? Slutt med det nå!

 

For de fleste bedrifter er et lead nøkkelen til å oppnå et salg. Så hvordan får du tak i disse potensielle kundene? Som markedsfører har du hele tiden en forventing fra salgsavdelingen om å levere på antall leads, men de vokser ikke på trær. Det kan også være en utfordring å generere leads av høy kvalitet. 

La oss avklare det grunnleggende først. 
Et lead er en potensiell kunde: En person som har vist interesse i din virksomhets produkter eller tjenester, på en eller annen måte.

Under har jeg listet opp 5 vanlige feil markedsførere gjør for å generere leads.

Last ned gratis e-bok: Skap resultater med inbound marketing

1. Du har ikke innhold tilpasset alle ledd i kjøpsprosessen 

La meg gi deg et eksempel. Tenk deg at du selger garasjer. I slike tilfeller er det viktig at du tilbyr innhold tilpasset den fasen av kjøpsprosessen et lead befinner seg i. En person som besøker deg for første gang er kanskje interessert i hvilke garasjer dere har å tilby. En sjekkliste kan være et godt innhold for å treffe disse menneskene i begynnelsen av kjøpsprosessen. Etterhvert som disse beveger seg inn i evalueringsfasen vil et innhold av typen produktsammenlikninger være verdifullt. Når de til slutt når slutten av beslutningsfasen treffer du godt med eksempelvis referanser, gjør-det-selv e-bøker eller pristilbud.

2. Skjemaene dine er enten for korte eller for lange 

Dette avhenger av hva som er målet ditt med leadsgenerering. Et kort skjema hvor du spør etter navn og e-postadresse er godt egnet dersom målet er antall leads. På den annen side er sannsynligvis ikke disse gode nok. Ideelt sett ønsker du at kontakten skal legge igjen så mye informasjon som mulig. Da må du også lage lengre skjemaer hvor du etterspør mer informasjon. Dette vil naturligvis gå på bekostning av antall leads du genererer, men til gjengjeld er kvaliteten mye bedre.

3. Du har ikke en god nok strategi i sosiale medier 

Den vanligste strategien i sosiale medier er å dele alt innhold som en standardisert «pakke» på tvers av kanalene. Denne strategien kalles «spray and pray», og vil sannsynligvis ikke gi deg responsen du håper på. En alternativ strategi som gir gode resultater, er å dele populært innhold med link direkte til landingssiden for innholdstilbudet. Dette gir kontakten en kort vei til konvertering. I tillegg er det lurt å vite hvilke sosiale medier du bør prioritere, for så å tilpasse innholdet til kanalens egenart.

4. Du er mer opptatt av kvantitet enn kvalitet 

Ikke nødvendigvis en feil, men fokuserer du kun på antall går det på bekostning av kvalitet. Det skaper dårlige forutsetninger for salgsavdelingen. Å finne en balanse er viktig, men kvaliteten på leadet bør trumfe antall leads alle dager i uken. På den måten unngår du å bruke tid på feil leads.

5. Du kjøper lister med kontakter

Du er slettes ikke alene. Du er helt garantert heller ikke alene om å ha mottatt mail du selv har opplevd som «spam». Så hvorfor gjør du det samme? Bytt til organisk genererte kontakter! Jeg er overbevist om at du blir en populær person i salgsavdelingen hvis du kan levere 20-30 gode leads, fremfor 200 fra kjøpte e-postlister. Denne siden vil sannsynligvis kunne hjelpe deg godt på vei.

Les også: Salgssjefen forteller: Hvordan vi fikk flere nye kunder og økt salg

Så hva bør du gjøre nå?

Ta en vurdering av måten du jobber med leadsgenerering i dag. Hvis du kjenner deg igjen i ett eller flere av punktene ovenfor, kan det være smart å endre måten du jobber på. Laster du ned denne e-boken har du et godt utgangspunkt.


Denne artikkelen har hentet inspirasjon fra
Hubspot.com.Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Anders Sollie Hoff's photo

Av: Anders Sollie Hoff

Anders er leder for digitalrådgivere og digitalkonsulenter i Markedspartner. Han har sin bakgrunn fra Handelshøyskolen BI og Lancaster University Management School, hvor han har tatt en bachelor i Markedsføringsledelse og en master i Advanced Marketing Management.