Derfor bør du integrere hjemmesidene med CRM- og/eller økonomisystemet

Av Lars-Erik Aabech 2. august 2016

Br_jeg_integrere_hjemmesidene_med_CRM_eller_konomisystem.jpg

Smarte ledere tar sine salgs- og markedsbeslutninger basert på data om markedet og kjøpernes digitale atferd. Men for at det skal kunne være mulig må IT-systemene dine være rigget for å snakke med hverandre. Gjør de ikke det, kan en integrasjon mellom hjemmesidene dine og virksomhetens CRM- og/eller økonomisystem fort bli en av de beste investeringene du vil gjøre i år.

IT-systemene dine bør kunne snakke sammen

Mange bedrifter har i dag gode hjemmesider som leder kundene til å ta kontakt eller å kjøpe. Likevel har de fleste nettsteder fremdeles store forbedringspotensialer.

Det er fortsatt slik at både nye besøkende og gamle, lojale kunder ser den samme forsiden, de samme varekategoriene og de samme tjenestebeskrivelsene hver gang de besøker hjemmesiden din.

Kontaktskjemaene brukerne fyller ut går gjerne til en innboks på kundesenteret hvor informasjon mates manuelt inn i CRM, økonomisystem, eller andre løsninger for første kundekontakt.

Ville det ikke vært flott om alle systemene snakket sammen i stedet?

LES OGSÅ: Strategisk ledelse av bedrifter med leadsgenerering som forretningsmål »

Det kan være enklere enn du tror

En integrasjon kan være enklere enn du tror. De aller fleste moderne CRM-systemer og økonomiløsninger kommer med muligheter for integrasjon i sanntid.

Det betyr at tredjeparts programvare kan lese og mate inn informasjon i systemene uten menneskelig involvering. (Selvfølgelig med autentisering, på lik linje med at vi logger inn i systemene.)

En naturlig utvidelse for mange virksomheter er å integrere CRM-systemet med økonomi- eller ERP-systemet. Slik kan man sikre at kundebasen er synkronisert.

Men hvorfor stoppe der?

En integrasjon kan gi deg tilgang til verdifulle data

Bør ikke kjøpernes aktivitet på dine hjemmesider, kampanjesider, blogg og deres interaksjon med e-postbaserte kampanjer også registreres på kundekortet?

Enhver handling en potensiell kjøper utfører i dine digitale kanaler inneholder potensielt verdifull informasjon. Historikken som skapes gir oss blant annet mulighet til å spisse budskapet til de forskjellige målgruppene og kjøperne.

Er du riktig heldig, bruker du et marketing automation-verktøy som HubSpot. Da har du allerede et CRM-system integrert med blogg og landingssider. Men hva med hovednettstedet ditt?

LES OGSÅ: HubSpot lanserer gratis CRM-system for bedrifter »

Integrere hjemmesidene med CRM

Avhengig av type system du har, kan det hende at publiseringsløsningen allerede har en integrasjon med CRM-systemet ditt. Er du ikke så heldig, er begge systemene sannsynligvis så fleksible at litt enkel webutvikling er alt som skal til for å koble systemene sammen.

Til og med mange gamle og rigide systemer støtter import og eksport til flatfiler, noe som også er en farbar vei for å bygge bro mellom løsninger. Dette er ofte tilfellet med økonomisystemer. Der har du verdifull informasjon som kjøpshistorikk, som kan bidra til bedre personalisering av innhold og nyttig informasjon til selger i nye salgsprosesser. Slik informasjon bør i høyeste grad utnyttes i CRM og på web.

LES OGSÅ: Hva er HubSpot? [inbound marketing software] »

Unik visning av hjemmesiden basert på hvem som besøker den

I en moderne publiseringsløsning har du nå mulighet til å vise hjemmesiden basert på hvilken bruker som besøker den:

  • Brukerne ser de produktene som er relevante for dem (enten basert på persona, kjøpshistorikk, digital atferd, eller en kombinasjon av disse)

  • Innholdsprodukter spesielt tilpasset tilbakevendende kunder tar plassen til nybegynnerinnholdet

  • Skjemaer kan varieres og trigge komplekse arbeidsflyter (marketing automation), før alt fanges opp i CRM-løsningen og kan følges opp av en selger

  • De forskjellige brukerne ledes gjennom forskjellige kjøpsreiser, videre til landingssider og abonnement til blogg (lead nurturing)

LES OGSÅ: 4 trender innen webdesign som kan øke din konverteringsrate »

Mulighetene du kan hente ut fra en integrasjon mellom web og CRM/økonomisystem er mange! Jeg anbefaler deg å lese min kollega Stig Hammers innlegg Markedssjefens operasjonelle helvete for å få et større innblikk i hvordan en hverdag med og uten en slik integrasjon kan utarte seg.

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Temaer: CRM, webutvikling, interaksjonsdesign, integrasjon, økonomisystem


Lars-Erik Aabech's photo

Av: Lars-Erik Aabech

Lars-Erik er faglig leder systemutvikling hos MarkedsPartner AS. Han har jobbet profesjonelt med internett siden den kommersielle webbens barndom i 1998.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

New Call-to-action

Temaer

Se alle