Hvorfor betalt søkemotorannonsering er nødvendig for å nå salgsmålene

 

Å bli synlig på Google blir stadig viktigere for merkevarer og bedrifter. Kampen om de beste plasseringene tilspisses – noe som gjør søkemotorannonsering stadig viktigere. Adwords-annonsering bidrar til å demme opp for de tekniske begrensningene som fortsatt eksisterer innenfor SEO (Search Engine Optimization).

Et viktig aspekt ved SEO er å gjøre websiden din enklere å forstå, både for brukerne og søkemotorenes roboter. Selv om søkemotorene stadig blir smartere, finnes det begrensninger for hva de faktisk klarer å finne. Et menneske vil fortsatt se og forstå en webside bedre enn hva søkemotorene er i stand til. Implementerer du SEO riktig hjelper du søkemotoren til å forstå hva websiden din handler om, og hvordan den kan være nyttig for brukerne dine. Derimot kan feil implementert på nettsiden din, gjøre at du blir dyttet langt ned i søkeresultatene. Resultatet er at du ikke blir funnet.

Last ned gratis guide: 17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

I dette innlegget vil jeg ta for meg de tekniske begrensningene ved bruk av SEO, basert på denne artikkelen fra Moz. Den bekrefter hvorfor betalt søkemotorannonsering er nødvendig for at du som markedsfører skal nå salgsmålene dine.

Les også: Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies]

De store søkemotorene opererer med de samme prinsippene – automatiske roboter som “crawler”, eller skanner webben, følger linker og indekserer massive databaser. Dette gjør de med kunstig intelligens. Men moderne teknologi har likevel sine begrensninger – en serie tekniske begrensninger som skaper store problemer både for synlighet og rangering i søkemotorene. Artikkelen til Moz tar for seg de vanligste og deler problematikken i to: problemer med crawling og indeksering, samt problemer med å matche søkefraser til innhold.

Problemer med crawling og indeksering

  • Online skjema: Søkemotorene er ikke gode på å fylle ut skjemaer på nett (slik som login). Dermed kan innhold som ligger bak dem forbli skjult.

  • Dupliserte sider: Websider som bruker CMS (Content Management Systems) blir ofte laget som dupliserte versjoner av samme side. Dette er et stort problem for søkemotorer som ser etter originalt innhold.

  • Blokkert i kode: Når en “crawler”, eller en liten robot skanner en webside, ligger det som regel en fysisk fil (Robot.txt) i hovedmappen til websiden. Den forteller roboten hvor den ikke skal gå. Et annet alternativ er å legge HTML-tagen «no-follow» i metadataen for å holde roboten unna irrelevant innhold. Dette kan blokkere søkemotorene fullstendig.

  • Dårlig lenkestruktur: Dersom websidens lenkestruktur ikke er forståelig for søkemotorene, vil de heller ikke finne hele websidens innhold. Eller rettere sagt: hvis den er crawlet, vil det minst eksponerte innholdet bli ansett som uviktig for søkemotorens index. Dette problemet kan du løse med en sitemap (sidekart) som en crawleren kan få tilgang til.

  • Ikke tekstbasert innhold: Selv om søkemotorene stadig blir bedre på å lese ikke-HTML tekst, vil innhold som ikke er basert på tekst, være vanskelig for søkemotorene å analysere - slik som tekst i flash-filer, bilder, fotografier, video, lyd og plugin-innhold.

Problemer med å matche søkefraser til innhold

  • Uvanlige termer: Tekst som ikke er skrevet i allmenne termer som folk bruker når de søker. For eksempel når du skriver om «enheter for matkjøling», når folk egentlig søker etter «kjøleskap».

  • Språk og internasjonale undertitler: For eksempel «color» vs. «colour.» Dersom du er i tvil, sjekk hva folk søker etter, og bruk de samme termene i ditt innhold.

  • Feil i geografisk målretting: Dersom du målretter innholdet mot nordmenn, når majoriteten av de som besøker nettsiden din er fra Japan.

  • Ulike kontekstuelle signaler: For eksempel om tittelen på bloggposten din er “Norges beste kaffe”, og innlegget dreier seg om et feriested i Canada som serverer god kaffe. Dette gir miksede beskjeder og sender ut forvirrende signaler til søkemotorene

Les også: Søkemotoroptimalisering: Er du synlig på de riktige søkeordene?

Dessverre er det ikke slik at du alene kan lene deg på de tekniske detaljene som skal til for at websiden din skal bli søkemotorvennlig. For å rangere høyt i Google, kun ved bruk av SEO, er du avhengig av å markedsføre innholdet ditt. Søkemotoren har ingen formler for å måle kvaliteten av innholdet på nett. Derfor bygger søketeknologien på beregninger av relevans og betydning – ved å spore hva folk gjør, hva de klikker på, hvordan de reagerer, hva de kommenterer og hva de lenker til. Enkelt sagt må du sørge for at innholdet du produserer blir delt og snakket om.

Et annet aspekt ved SEO er søkeresultatet og dets begrensninger. Førstesiden på Google har 10 plasser, og plasseringene innenfor topp 3 mottar mer trafikk og oppmerksomhet enn plasseringene lengre ned. I sin tur betyr dette at det alltid vil være et finansielt insentiv for søkemotorannonsering.

Les også: Hvordan komme øverst på Google? Førstesiden har jo bare 10 plasser.

Konklusjon:

Uansett hvordan søkemotorene endrer seg i fremtiden, vil websider og bedrifter konkurrere med hverandre for oppmerksomhet, besøkstrafikk, og følgelig den merkekjennskapen dette gir. Det gjør søkemotorannonsering på Google helt essensielt for at du skal nå salgsmålene dine.Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.