Hvordan komme øverst på Google? To alternative ruter til økt synlighet

Førstesiden på Google ... det forjettede land! Hvem ønsker vel ikke å trone på toppen av verdens største søkemotor og bli synlig for potensielle kunder som leter etter løsningen som du kan gi dem?

For å si det enkelt finnes det to hovedruter opp dit. Den ene er bratt og kort. Den andre er ikke fullt så bratt, men vil ta noe lenger tid å forsere. 

#1 SEM: Førstesiden på under én time

Hvis du er villig til å betale, får du. Og på Google kan du ta heisen opp til toppen på under en time ved å betale for annonseplasseringer i søkeresultatene. Produktet kalles Google AdWords.

AdWords er noe vi ofte anbefaler som ett av flere verktøy, når vi setter opp digitale markedsføringsstrategier sammen med kundene våre. Finnes det et kjøperinitiativ der ute, med andre ord: Er det noen som søker etter det du har å tilby, vil det ofte lønne seg å teste ut Google AdWords.

For som med det meste som er digitalt, vil det være enkelt å regne ut ROI etter testperioden, for å avgjøre om dette er noe som bør inn i virksomhetens markedsføringsmotor. 

På skjermbildet under ser du hvordan MarkedsPartner dukker opp helt øverst på søket "inbound marketing", som er et av våre viktigste søkeord. Disse treffene er merket med "Annonse":

Googleskpinboundmarketing

#2 SEO: Øverst på Google på lengre sikt?

Du kan altså raskt betale deg til toppen av Google, men det mest kostnadseffektive alternativet på lengre sikt er å bygge "organisk synlighet" på Google ved hjelp av SEO (søkemotoroptimalisering). Da vil du havne øverst på de ordinære treffene på Google, på de plassene som du ser under de to annonsene på bildet over.

(NB: Det er viktig å ha klart for seg at de fleste klikker på de organiske oppføringene, selv om disse er plassert under annonsene.)

I stedet for å betale Google for synlighet, handler SEO om å jobbe for å fortjene synlighet. Den eneste måten å oppnå fortjent synlighet på er å produsere og publisere innhold av høy kvalitet som brukerne opplever som nyttig og relevant.

SEO er et eget fagområde som i de siste årene har vært gjennom store endringer. Det som virket før, virker nødvendigvis ikke nå lenger. Derfor er det mange seiglivede myter som fremdeles svirrer omkring i norske markedsavdelinger og byråer, når det gjelder SEO.

Ønsker du å vite hva som fungerer og hva som ikke gjør det, last gjerne ned vår gratis guide: "17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2015". Den vil gi deg et ferskt perspektiv. God lesning! 

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Jonas Bjørnstad's photo

Av: Jonas Bjørnstad

Som COO i Markedspartner har Jonas det overordnede ansvaret for selskapets leveranseprosesser. Han har bred erfaring med digital markedsføring, og brenner for effektiv utnyttelse av digitale verktøy og kanaler.