Hvordan få flere leads når veksten stagnerer?

 

Sett at du er markedssjef og at dere allerede genererer leads gjennom inbound marketing-prinsippene. Men så ser du at antall kundehenvendelser stagnerer, og at dere ikke klarer å nå månedsmålene lenger. Hva gjør du da? I denne artikkelen deler jeg fire måter å gå systematisk til verks på for å få flere leads.

Disclaimer: I dette innlegget konsentrerer jeg meg om leads til toppen av trakta (top of the funnel). Jeg forutsetter også at du allerede benytter deg av inbound marketing-prinsippene. Hvis du ikke kjenner disse, anbefaler jeg at du leser denne e-boken.

1. Optimaliser landingssider med høy trafikk og lav konverteringsrate

Landingssidene dine er maskiner som genererer leads. Som maskiner flest, trenger de å bli smurt og skrudd på fra tid til annen. Identifiser landingssidene som har god trafikk, men som konverterer dårlig. En god konverteringsrate for et innholdsprodukt bør ligge på rundt 20 prosent, ifølge HubSpot.

Landingssiden har én jobb, og det er å få besøkeren til å fylle ut et skjema. Optimaliseringsjobben består derfor av å gjøre det så attraktivt som mulig for målgruppen din. Kollega Elise Hofmo deler her 8 tips til hvordan du kan gjøre det.

Les også: Optimalisering av fortiden: Taktikken ingen snakker om »

Last ned gratis e-bok: Skap resultater med inbound marketing

2. Optimaliser og promoter landingssider med lav trafikk og høy konverteringsrate

Her må du finne de landingssidene som konverterer bra, men som ikke blir mye besøkt. Jobben din er her å sluse trafikk inn til denne siden. Her har du flere virkemidler:

Les også: Hvorfor fungerer ikke Google AdWords for oss? »

3. Optimalisere CTA-er på blogginnlegg og nettsider

De fleste som finner våre landingssider finner dem via blogginnlegg de leser. Enten via tekstlenker i blogginnlegget eller via CTA-er. For at et blogginnlegg skal konvertere godt, er det viktig at temaet samsvarer med CTA-en. Gjør det samme som du gjorde i de to forgegående punktene: Hvilke blogginnlegg har mye trafikk, men konverterer dårlig? Sjansen er stor for at CTA-en du bruker ikke er en god nok match. Her er det flere scenarier:

  • CTA lover ikke verdi utover blogginnlegget. Har du f.eks. skrevet et blogginnlegg som tar for seg alt du bør sjekke når du skal kjøpe bruktbil, vil det ikke gi leseren mer verdi om du tilbyr en nedlastbar sjekkliste. En løsning kan være å omtale de tre viktigste sjekkpunktene i blogginnlegget, og deretter tilby en nedlastbar sjekkliste som inneholder de 27 resterende punktene. Innholdstilbudet bør som tommelfingerregel gå dypere eller bredere enn blogginnlegget, eller supplere det (i form av f.eks. maler og verktøy).

  • CTA bommer på tema. Hvis leseren har gått inn på et blogginnlegg som tar for seg hvordan man lager en strategi for sosiale medier, så vil en CTA som tilbyr en mal for markedsplanlegging være skivebom.

  • CTA er dårlig formulert eller designet. Tilbyr du en e-bok, så bruk mye tid på å lage en spennende tittel som treffer målgruppen din i hodet og hjertet. Bare ved å forbedre tittel og CTA vil du kunne øke klikkraten betraktelig.

Les også: Øk konverteringer med skjema i stedet for CTA i bunnen av blogginnlegg »

4. Optimalisere blogginnlegg og nettsider med lav organisk trafikk

Den velkjente 80/20-regelen gjelder også for nettsteder. Dersom 80 prosent av den organiske trafikken din kommer fra 20 prosent av nettsidene dine, ligger det et stort, uforløst potensiale i de sidene som får lite organisk trafikk. Her har du sannsynligvis en jobb å gjøre med SEO. Sjekk følgende:

  • Linker vi til innlegget fra andre interne sider?
  • Hvilke søkeord er det vi optimaliserer for på siden?
  • Er dette de riktige søkeordene, eller burde vi bytte dem ut?
  • Hvor mange er det som søker på temaet/ordene?
  • Brukes søkeordene riktig? Brukes de i tittel, URL, ingress og i brødteksten? Du bør ikke overdrive bruken heller, men kanskje begrense deg til å bruke dem 5-7 ganger på en side.  

Les også: Hva er en søkeordsanalyse, og hvorfor trenger du en? »

Konklusjon

Budskapet mitt i dette blogginnlegget er at du sannsynligvis kan hente mye mer ut av det du allerede har. Begynn med den lavt hengende frukten. For å ta et eksempel fra denne bloggen, kan jeg nevne at dette blogginnlegget i perioden 1. januar 2015 til 1. mai 2016 genererte 2 klikk fra CTA til landingsside. Grunnen var ganske enkelt at CTA-en promoterte et innholdstilbud som ikke hadde noe med temaet i blogginnlegget å gjøre. Det endret vi på, og i perioden fra 1. mai 2016 til medio august 2017, har det samme blogginnlegget generert 320 klikk til landingssiden. Ved å optimalisere for trafikk og konvertering kan du øke leadstilførselen uten å måtte bruke mye penger på betalte kanaler.Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.