Hvilke nettsider vises på førstesiden av Google?

 

Du har lest diverse SEO-tips, og lagt ned tid og ressurser i å optimalisere nettsiden din for å vises på førstesiden av Google. Nå er du frustrert over at arbeidet ikke ser ut til å gi resultater. Har du gjort noe feil, eller er disse SEO-greiene bare tull og vås, diktet opp av marketingbransjen for å ha noe å selge til lettlurte kunder?

Svaret er nei på begge spørsmål. Google har enorme mengder verdifull trafikk, og kampen om denne er hard. Algoritmene som avgjør hvem som tildeles trafikk er hemmelig, men analytiske sjeler har i årevis forsket, testet, prøvet og feilet for å finne ut hvilke faktorer som spiller inn. Har du fulgt oppdaterte råd fra anerkjente SEO-spesialister, har du dermed større sannsynlighet for å lykkes, enn de som satser på flaksen. Det er likevel tre stikkord som du må ha i bakhodet når det gjelder SEO: Langsiktighet, utholdenhet og tålmodighet.

Last ned gratis e-bok: Skap resultater med inbound marketing

Hvilke nettsider som vises på førstesiden av Google er ikke tilfeldig. Google ønsker kvalitet og relevans for brukerne sine, mer enn noe annet. Vil du drikke av den store fontenen med gratis organisk trafikk, må du først bevise for Google at du fortjener en slurp. Fortjener du mer enn konkurrentene dine? Det avhenger av om du er villig til å investere ressurser i løpende tiltak jevnt og trutt over måneder og år.

Prosessen for å nå førstesiden kan fort ta 3-12 måneder, avhengig av konkurransenivået for søkeordene du forsøker å rangere for. Søkeord med lav konkurranse kan derimot vises på førstesiden etter få dager. Problemet er bare at disse søkeordene gjerne har minimalt med søkevolum.

Tips: En søkeordanalyse kan avdekke hvilke søkeord du bør satse på

Utålmodighet og SEO går dårlig sammen. Har du det travelt, og vil ha garanterte førstesidevisninger på Google i dag, løser betalt AdWords-annonsering dette

Ekstra råd for å nå førstesiden av Google:

Teknisk SEO-analyse

Både Google og målgruppen din ønsker raske, sikre og oversiktlige nettsider. Se etter tekniske årsaker til treg fremgang på SEO-arbeidet ditt:

  • Ligger nettsidene dine på en rask server? Har de ren og pen kode som laster raskt?
  • Er sikkerhet ivaretatt i form av et SSL-sertifikat (https)?
  • Er nettsidene optimalisert for brukere på mobil og nettbrett?
  • Har du en ryddig og oversiktlig tekstbasert URL-struktur?
  • Har du oversiktig og enkel brukernavigasjon i meny, «brødsmuler» og nettstedskart?
  • Har du gitt Google sine roboter et eget XML-sitemap, og forsikret deg om at de ikke er blokkert i din robots.txt-fil på root av domenet? (Dette er et komplisert område som faller utenfor denne artikkelen å gå i dybden på. Ønsker du å finne ut mer om dette, kan du ta en kikk her)

En teknisk SEO-analyse kan avdekke forhold som bør utbedres slik at SEO-arbeidet i innholdet ikke begrenses av selve serveren og nettstedsoppsettet.

Vis Google hva som er ditt absolutt viktigste innhold

Dersom du leser denne artikkelen regner jeg med at du allerede har sikret alle de vanlige on-page SEO-tiltakene. Internlinking er en viktig del av dette. Vær oppmerksom på at forsiden av nettstedet ditt vektlegges mer enn undersidene. Link fra forsiden til en underside forteller Google at denne undersiden er spesielt viktig. Veiled Googlebot når den crawler nettstedet ditt. Legg opp godt synlige linker til ditt absolutt viktigste innhold fra både forsiden og relevante undersider. Unngå å bruke forsiden og andre høytrafikkerte sider til å linke til mindre viktige områder. Dette stjeler «link juice»/verdi og ber Google prioritere sider som kanskje ikke fortjener det. Linker i footer-området kan du være mer avslappet til. Google forstår, og forventer, å finne linker til firmapresentasjon, personvernregler og support her.

Se etter sider med «tynt» innhold

Gå nøye igjennom hver side på nettstedet. Sett deg i brukerens perspektiv. Ville du selv ha ansett dette innholdet som tilstrekkelig fyldig, nyttig og verdifullt? Sikre at alle sider gir brukeren den informasjonen som kan forventes ved å lande på den. Dette gjelder både hjelpesider, artikler, produkt- og tjenestesider.

Bygg opp linker fra eksterne kvalitetsnettsteder med autoritet

Innkommende linker sender sterke, positive signaler til Google. Ha en bevisst strategi på hvilke nettsteder du ønsker å bygge opp linker fra. Unngå å motta linker fra «dårlige nabolag». Snikreklame utført av deg selv eller tjenestepersoner kan føre til degradering i Googles visningssider.

Vis utholdenhet og planmessighet. Ta ikke 5 uker sommerferie med publiseringsstopp!

Å poste nytt innhold flere ganger i uken gir større effekt enn å poste sjeldnere enn ukentlig. En femukers sommerferie er risikabelt. Ukelange endringer i publiseringsrytmen har vist seg å føre til klar nedgang i trafikk fra Google, selv etter at rytmen er gjenopptatt. Dette kan ta flere måneder å bygge opp igjen til normalen. Derfor må du alltid ha en buffer med innhold som automatisk publiseres i ferieperioder. En årlig publiseringsplan for nettsidene vil sikre at du har oversikt og kontroll på dette. Dersom du har slurvet med planleggingen bør du likevel aldri ofre kvalitet til fordel for kontinuitet. Unyttig slurveinnhold mislikes av både Google og leserne dine!

Tips: Hvordan skrive 104 gode innlegg på firmabloggen på ett år?

Forstå målgruppens kjøpsreise og bli belønnet av Google

Ha et kritisk forhold til hva slags søkeord som benyttes på hvilke typer nettsteder. Hvilken del av kjøpstrakten mener du at brukeren befinner seg i ved ulike typer Google-søk? Hva slags type sider og innhold ville du selv forvente og ønske å lande på? Å ignorere dette fører til mer tilfeldig bruk av søkeord, med brukere som føler seg misledet. Vær klar over at den gjennomsnittlige tidsbruken til brukerne dine og sidevisninger på nettstedet også er en rangeringsfaktor som Google vurderer.

Unngå å tiltrekke brukere i toppen av kjøpstrakten til produkt- og tjenestesider på hovednettstedet. Innhold av typen «Hvordan.. » / «Hvorfor… » bør benyttes på blogger, wikier og lignende for å tiltrekke brukere tidlig i kjøpsprosessen. Disse brukerne behøver mer bearbeidelse før de kan forventes å gi deg noe verdi tilbake i form av kontaktinfo eller penger. Ha i bakhodet at du må gi brukeren verdi før du kan forvente å få noe verdi tilbake. Dette er kjernen i inbound marketing.
Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing 

Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.