Hva koster HubSpot? Passer det for min bedrift?

Av Hanne Sofie Hammer 20. juni 2017

Hva koster HubSpot? Passer det for min bedrift-831145-edited.jpg

Systematisk jobbing med inbound marketing krever et marketing automation-verktøy. Du kan jobbe med inbound marketing uten et slikt verktøy, men du risikerer å måtte bruke en mengde verktøy med ulike innlogginger, som ikke snakker sammen og åpner for en haug av menneskelige feil. 

Kontakter skal holdes styr på fra de er besøkende til de blir kunder. Blogginnlegg og andre innholdstilbud skal skrives, optimaliseres, publiseres og deles. Landingssider, takkesider og kampanjer skal opprettes. E-poster skal sendes, SEO, annonser, alt skal analyseres, testes og i det hele tatt – det er mye å holde styr på.

Hva er HubSpot?

HubSpot er et amerikansk firma som leverer CRM-løsninger og markedsførings- og salgs-programvare. De fleste forbinder HubSpot med et marketing automation-verktøy, men det er så mye mer enn det. HubSpots markedsføringsprogramvare er et alt-i-ett markedsføringsverktøy. Jeg skal ikke snakke så mye om alle fordelene du får ved å bruke HubSpot i dette innlegget, annet enn at de er mange og vil endre livet ditt (til det bedre) som markedsfører, selger eller leder.

Hva koster HubSpot?

HubSpot CRM og Sales (basic-versjonen) er gratis. Den mest kjente løsningen fra HubSpot er som nevnt marketing automation-løsningen deres. Denne kommer i tre forskjellige abonnementer. Basic, Pro og Enterprise. Naturlig nok, får du flere verktøy når du oppgraderer fra Basic til Pro eller Enterprise. Hovedforskjellen på disse tre er antallet kontakter du kan opprette. Prisene som er oppgitt under er omtrentlige og varierer med antall kontakter og hvilke tilleggsverktøyer du har behov for.

Basic er som regel anbefalt hvis du er helt ny med inbound marketing. Denne utgaven inkluderer det mest nødvendige. Basic lar deg importere eller opprette 100 kontakter (hvilket er svært få kontakter). Pris: ca. 20 000 kr per år. Ønsker du i tillegg å drifte websiden din gjennom HubSpot, er totalprisen litt over 30 000 kr per år. 

De fleste begynner med Pro-utgaven. Pro tillater relativt få kontakter, 1000 stk. Oppgraderer du til Pro får du tilgang til flere verktøy for testing, analyse, personalisering og lead scoring. Pro koster omkring 100 000 kr i året. Ønsker du ytterligere rapportering tilpasset markeds- og salgsavdelingen din, kommer et tillegg på ca. 20 000 kr i året. Du kan også drive websiden din fra HubSpot for ytterligere 30 000 kr. 

For noen kan en årlig kostnad på 100 000 kr virke som en litt voldsom sum. Men når du tenker på hvilke muligheter du får med verktøyet, skal det sies at det er ekstremt billig.

Har du 30 000 eller flere kontakter i databasen din, lønner det seg å velge Enterprise-utgaven. Da er prisen litt over 270 000 kr (gitt 30 000 kontakter). Også her kan du kjøpe ytterligere rapportering, webside og annonsering. 

Du kan lese mer om forskjellene på de tre abonnementene her i detalj her.

Passer HubSpot for min bedrift?

Det er flere forhold som avgjør om HubSpot eller inbound marketing i seg selv, er den riktige veien å gå for bedriften din. Det kan være spesielle forhold ved produktene eller tjenestene dine, kjøpsprosessen til kundene dine eller markedet du opererer i som tilsier at du burde eller ikke burde fokusere på inbound marketing og/eller investere i HubSpot. Jeg vil derfor anbefale deg å ta testen under før du beslutter å investere i løsning (tar 2 minutter).

Er inbound riktig for min virksomhet? Ta testen her.

 

Ønsker du å ta et dypdykk i hva dette spennende verktøyet har å by på, samt en innføring i de viktigste funksjonalitetene? Les hvordan HubSpot CRM kan hjelpe deg i dine salgsprosesser:

Last ned Gratis e-bok Skap resulter med inbound marketing

Temaer: marketing automation, HubSpot


Hanne Sofie Hammer's photo

Av: Hanne Sofie Hammer

Hanne Sofie er inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner. Hun har studert økonomisk markedsføring ved Copenhagen Business School og økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen BI.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

En-guide-til-hubspot-CRM

Temaer

Se alle