Hva gjør du når bedriftens bannerannonser blir blokkert?

"Markedsførere ødelegger alt", sa Gary Vaynerchuk en gang. Vi kommer over en ny teknologi eller kanal og begynner å fylle den med reklame - og vips, så har vi ødelagt den. Vi har gjort det med TV, radio, telefonen, postkassen, sosiale medier og ikke minst, nettaviser. Hver gang finner forbrukerne nye måter å blokkere oss på. Hva er det som skjer, og hvordan kan vi unngå å bli totalt ignorert av målgruppene våre?

Forbrukere har i dag en rekke måter å blokkere eller ignorere reklame på:

  • Vi klistrer "Nei takk til uadressert reklame"-klistremerke på postkassene våre
  • Vi reserverer oss mot telefonsalg og adressert reklame via Brønnøysundregisteret
  • Vi tar opp favorittprogrammene våre på TV og spoler forbi reklamepausene
  • Vi har alltids en annen skjerm å se på når vi kjeder oss eller blir tvunget til å se på reklame
  • Vi installerer annonseblokkeringsprogramvare på nettleserne våre så vi slipper å se bannerannonser

Annonseblokkering

Det siste punktet - annonseblokkering - har fått mye oppmerksomhet i media det siste året, og har blitt omtalt nylig både av DN.no og Kampanje. Nordmenns bannerannonsevegring kostet norske mediehus en kvart milliard kroner i 2014, og estimater tilsier at så mye som én million nordmenn blokkerer annonser.

Det mest populære annonseblokkeringsprogrammet er Adblock, og beskrives slik i en kommentar av Øystein Høie i Kampanje nylig:

"Det er som å svime av i et bråkete kasino, og våkne opp i en fredelig oase til lyden av palmesus. Nettlinjen din har blitt raskere. Du leser tekst i ro og fred. Du kan se videoer på sekundet. Og du blir ikke forfulgt på tvers av nettet med reklame for produkter du allerede har kjøpt. Det er en sann fryd."

Det er ikke rart at folk utøver sin forbrukermakt der de kan, og det er heller ikke rart at flere nettaviser vurderer å innføre betalingsmurer og andre kreative tiltak for å stoppe "snyltingen" på redaksjonelt innhold, som i stor grad er finansiert av nettannonser.

Jeg sier på ingen måte at nettannonsering ikke lenger fungerer. Selv om bruken av annonseblokkeringsverktøy er økende, ser de fleste fremdeles annonser. Oppmerksomheten er imidlertid vanskeligere å fange, og markedsførere må derfor treffe målgruppen i hodet og hjertet med relevante og godt timede budskap, skal de ha suksess - og ikke minst, vi må gjøre det på målgruppens premisser! 

> Les også: Hva er retargeting, og hvorfor bør du ta det i bruk?

Løsningen: Gå fra push til pull-markedsføring

Det enkle svaret på hva markedsførere bør gjøre har lenge blitt påpekt, blant annet av Seth Godin, som er en av de ledende tenkerne innen markedsføringsfaget: Vi må som markedsførere innse at vi ikke lenger kan kreve noens oppmerksomhet. Den må fortjenes.

> Les også: 3 bøker som vil gjøre deg til en bedre leder og markedsfører 

Vi må derfor gå fra interruption marketing (avbryte forbrukerne mens de gjør noe annet) til permission marketing (privilegiet, ikke retten, til å levere forventede, personlige og relevante budskap til folk som faktisk ønsker å motta dem). Også kalt push og pull.

Men hva er det som trekker målgruppen din til deg, og hva er det som får dem til å ønske å høre fra deg?

Svaret er kvalitetsinnhold. Det samme som trekker dem til nettavisene. Det er på høy tid at norske bedrifter innser mulighetene med å selv bli et mediehus som gjennom kvalitetsinnhold etablerer og kultiverer lønnsomme relasjoner med sine målgrupper.

Når du eier en attraktiv digital kanal som kontinuerlig fylles med verdifullt innhold, vil du bli mer og mer synlig på Google og få stadig flere besøk fra folk som søker etter det du skriver om. Mange velger da å booste trafikken ved hjelp av digital annonsering, hvor retargeting og audience targeting er to populære metoder.

Ønsker du å vite mer om hvordan du lykkes med kvalitetsinnhold, last ned vår gratis e-bok om content marketing her.  

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Fred Stave's photo

Av: Fred Stave

Fred er utdannet med MSc in Management with Marketing (University of Bath), BSc in PR & Communication (BI) og BSc in Music and Culture (UiO). Han jobbet tidligere som strategisk rådgiver i MarkedsPartner, og arbeider i dag som digital markedssjef i NHST Media Group.