HubSpot vs. Marketo: Hvilket marketing automation-system er best?

Av Per Raknes 7. juni 2016

HubSpot vs. Marketo: Hvilket marketing automation-system er best?

Markedsføring blir en stadig mer kompleks øvelse, og nye fagområder utvikler seg kontinuerlig; søkemotoroptimalisering, leadsgenerering, sosiale medier, automatisering, dataanalyse, innholdsmarkedsføring, blogging, e-postmarkedsføring, osv. Med marketing automation-programvare (MA) kan du koble disse funksjonene sammen til en helhetlig «markedsførings-maskin». I dette blogginnlegget sammenligner jeg to av de mest utbredte MA-systemene: HubSpot og Marketo.

Mange systemer

Det finnes en skog av programvare for marketing automation. To av de mest utbredte systemene er Marketo (11 % markedsandel) og HubSpot (36 % markedsandel). Begge er anerkjente og brukes av tusenvis av bedrifter over hele verden. De har en stor del overlappende funksjonalitet, men er også forskjellige på mange områder.

LES OGSÅ: Hva er HubSpot? »

Programvaren

De to programvarene er bygget opp noe forskjellig.

  • Marketo er modulært oppbygget. Du kan kjøpe de ulike modulene separat eller samle dem i en integrert suite, skreddersydd etter dine egne behov.

  • Hubspot tilbyr all sin funksjonalitet i ett enhetlig system, med salgsapplikasjonen som en gratis add-on. HubSpot er helt og holdent bygget på inbound marketing-metoden.

LES OGSÅ: Hva er inbound marketing? »

Denne oversikten fra Technologyadvice.com gir en god oversikt over funksjonaliteter som dekkes av de to plattformene:

HubSpot vs. Marketo

Datalagring

Begge systemene baserer seg på sky-basert lagring. Du slipper altså å tenke på kostnader til installasjon og drift av egne servere. Du bør imidlertid være klar over at dine data blir lagret i USA. Dette ble tidligere regulert under Safe Harbor-avtalen, som er i ferd med å bli erstattet av et strengere lovforslag som går under navnet Privacy Shield.

Installasjon og bruk

Marketo er et komplekst system og krever derfor mer IT-kompetanse både i installasjons- og driftsfasen. Har du interne ressurser i bedriften med god kunnskap innen IT (og spesielt marketing automation), er sannsynligvis ikke dette noe problem for deg. Du vil derimot kunne utnytte de mange funksjonene Marketo tilbyr.

Hvis du derimot har mindre erfaring med marketing automation, er det min påstand at du vil være bedre tjent med HubSpot. Dette betyr ikke at HubSpot er noen lettvekter. Systemet inneholder sannsynligvis all funksjonalitet du har behov for og mye mer.

Prising

Begge systemene har en prispolitikk som i prinsippet er basert på kontaktdatabasens størrelse og programvarens funksjonalitet. HubSpot er rimeligst for små og mellomstore bedrifter (SMB), mens de to systemene er mer sammenlignbare på pris for større selskaper.

Brukervennlighet

Siden Marketo er mer egnet for tilpassede løsninger for større virksomheter, vil denne løsningen sannsynligvis kreve noe mer IT-kunnskap for å bruke og drifte. Når systemet er ferdig oppsatt er imidlertid brukervennligheten god. HubSpot derimot har en relativt lav brukerterskel, og er med sin enhetlige «alt i ett» løsning meget brukervennlig. Dette reflekteres også av brukernes egne vurderinger, hvor HubSpot (4.58 av 5.00) i snitt får et halvt poeng bedre score enn Marketo (4.03 av 5.00).

CRM-integrasjon

Begge systemene har gode integrasjonsmuligheter mot eksterne CRM-systemer. HubSpot leveres i tillegg med egen CRM-programvare som er sømløst integrert. Har du derimot behov for et mer omfattende CRM-system, har HubSpot integrasjonsmuligheter mot mange av de mest brukte CRM-systemer på markedet.

Marketo leverer ikke et eget CRM, men er utviklet med tanke på bruk sammen med Salesforce. Marketo tilbyr også mulighet for integrasjon mot mange av markedets andre ledende CRM-systemer.

Opplæring

Selv om begge systemene tilbyr god opplæring, skiller HubSpot seg positivt ut på dette området. Gjennom HubSpot Academy tilbyr de sertifiseringer for markedsførere, selgere og designere - både i bruken av verktøyet og innen faget inbound marketing og salg. Noen av disse sertifiseringene er også åpne for alle - uansett om du bruker HubSpot eller ikke.

LES OGSÅ: Gi bedriften din et kompetanseløft innen digital markedsføring og salg »

Analyse

På dette området er nok Marketo sterkest. Er du villig og har kunnskapen, er det større mulighet til å skreddersy rapporter og gå mer i dybden i Marketo. For de fleste vil imidlertid HubSpots rapporter og analyseverktøy være tilfredsstillende nok.

Support

Begge systemene har gode supportfuksjoner. Hos HubSpot er support inkludert i avtalen, mens det er en tilleggstjeneste hos Marketo. Hvis det er viktig for deg å ha tilgang på norsk support bør du også vite at det foreløpig ikke finnes norske leverandører av Marketo, mens HubSpot har flere norske forhandlere.

Til slutt

Så, hvilket system skal du velge? Som du sikkert har oppfattet av innlegget mitt er både HubSpot og Marketo utmerkede programvarer for marketing automation. Min påstand er at HubSpot vil være et godt valg for både store og mellomstore selskaper, mens Marketo trolig vil passe best for større selskaper.

Andre ressurser:

Lykke til med valget!

Last ned Gratis e-bok Skap resulter med inbound marketing

Temaer: marketing automation, HubSpot, Marketo


Per Raknes's photo

Av: Per Raknes

Per jobber som prosjektleder og testansvarlig i MarkedsPartner. Han sørger for at prosjekter blir gjennomført iht. den planen som er avtalt med våre kunder.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Avtal et møte CTA

Temaer

Se alle