Google AdWords + Inbound marketing = Økt salg

google_adwords_inbound_marketing-972682-edited.jpg

 

Har du tenkt på at inbound marketing kan kombineres med betalte søk? Annonsering via Google AdWords kan faktisk være mer lønnsomt i dag enn noen gang tidligere.

For noen år siden hørte vi at 90 prosent av de som søkte på Google overså de betalte annonsene, for å heller klikke seg rett inn på de organiske søkeresultatene.
Slik er det ikke lenger!

Tall fra 2016 viser at 64,6 prosent av de som er ute etter å kjøpe et produkt på nett, klikker på en Google AdWords-annonse. Dette gjør at Google håver inn over 800 millioner annonsekroner hver dag! (kilde: HubSpot). I tillegg viser tall fra Q3 2016 at klikkraten for betalte søk har steget med 34,36 prosent, i hovedsak takket være endringen Google gjorde tilbake i februar i år (Kilde:searchenginewatch).

I korte trekk handler denne endringen om at Google fjernet annonsene i høyremargen ved søk via stasjonære datamaskiner, samt at det nå vises fire annonser på toppen av søkeresultatene, og tre på bunnen. De organiske, gratis søkeresultatene havner midt imellom, i begrenset antall. Den største konsekvensen av denne endringen er tydelig: Det er blitt større konkurranse mellom de ulike aktørene for å oppnå topplassering på resultatsiden!

Les også: Slik takler du de nye endringene på Google Adwords

Betalt posisjon nummer fire, er det nye «organiske» posisjon nummer én

For å illustrere dette, kan vi se nærmere på søkefrasen “annonsere på Google” .

google_adwords_sokeresultater.png

Som du kan se av dette bildet er skjermen fullstendig dominert av annonser,
og disse skiller seg i liten grad fra de organiske søkeresultatene, som du må scrolle nedover for å se.

Hvor i trefflisten tror du det er størst sannsynlighet for at søkeren klikker?
Antageligvis på et av de første resultatene som dukker opp, uavhengig om det er annonser eller ikke – hvilket betyr at annonsene vil få høyere klikkrate, mens de organiske treffene får færre klikk.

Topplassering øker sannsynligheten for at søkeren klikker på en annonse i stedet for organisk søketreff, og som påpekt i et tidligere innlegg om søkeoptimalisering, kan forskjellen mellom første og tiende plass i søkeresultatet til Google utgjøre enorme forskjeller for omsetningen din.

Les også: Hvordan komme øverst på Google? To alternative ruter til økt synlighet

Hvordan kan Google AdWords bidra til å styrke din inbound marketing-strategi?

En effektiv inbound marketing-strategi (internlink) kombinerer kvalitetsinnhold med gode SEO-tiltak, og bruker Google AdWords til å styre innhold mot ulike deler av kjøpsprosessen.

Les også: Slik lager du en inbound marketing-strategi


For virksomheter i bransjer hvor det er sterk konkurranse om viktige søkeord, kan betalt annonsering via Google AdWords bidra til å styrke en inbound marketing-strategi. I noen tilfeller kan det faktisk være helt avgjørende for å oppnå de ønskede resultatene.

Les også: Hvorfor fungerer ikke Google AdWords for oss?


Det er viktig å huske på at alle kunder (uavhengig om de klikker på en annonse eller et organisk resultat) leter etter den ene leverandøren som forstår deres behov og som løser deres problem på best mulig måte. Forståelse for kundens kjøpsprosess er dermed helt essensielt, og den har blitt mer kompleks, ettersom vi treffer forbrukeren flere ganger gjennom ulike kanaler, med ulike enheter og plattformer.

Slik kan du benytte Google AdWords til å styre kundens kjøpsprosess

På samme måte som et kjøp gjerne starter med et søk på Google, kan også et kjøp avsluttes gjennom Google – noe du kan påvirke ved hjelp av Google AdWords.

La oss si jeg sitter på t-banen og surfer på Google etter en ny kjole, via mobilen.
I denne situasjonen er trolig hensikten min å orientere meg raskt, for deretter å fortsette undersøkelsene på laptopen når jeg kommer hjem.

Hvis du som annonsør er i stand til å vise meg den informasjonen jeg ønsker i de ulike situasjonene, gjennom å skreddersy informasjonen i AdWords til de ulike enhetene jeg benytter, er sjansene store for at jeg kjøper kjolen hos nettopp deg, og ikke hos din konkurrent. På denne måten kan du fange opp en kunde tidlig i en kjøpsprosess, og kanskje også forsterke denne strategien ved å kombinere med retargeting.

Les også: Hva er retargeting, og hvorfor bør du ta det i bruk?

Hvis du i tillegg har implementert “cross device conversions” kan du måle hvem som har begynt en kjøpsprosess på mobil, og endt opp med å kjøpe via en stasjonær enhet.

I Google Adwords kan du enkelt gå inn og fjerne eller justere en annonse dersom den ikke bidrar til den aktiviteten du ønsker, i motsetning til SEO-strategien din, hvor endringer både tar lenger tid og får mer langsiktige konsekvenser. Google AdWords gjør det altså mulig å arbeide mer dynamisk med søkeresultater.

Hvis du i tillegg benytter deg av programvare som automatiserer markedsføring og salg basert på inbound marketing-metoden, for eksempel HubSpot, blir konverteringer og ROI (Return On Investment) av annonseringen automatisk kalkulert.
Dette gir deg full resultat- og kostnadskontroll.

Les også:  Hva er HubSpot? [inbound marketing software]


Til sammen utgjør markedsføringsprogramvaren og Google AdWords et digitalt økosystem, som gir deg mulighet til å dominere søkeresultatene, ta trafikk fra konkurrentene - og dermed øke salget umiddelbart.

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.