Firma-bloggerens guide til å finne overskrifter og titler som selger

Av Erlend Førsund 24. september 2015

Firma-bloggerens_guide_til__finne_overskrifter_som_selger

Overskriften (eller tittelen) du velger til blogginnlegget ditt har enorm innvirkning på hvor mange lesere det tiltrekker seg. Gode titler er derfor et suksesskriterium for enhver vellykket firmablogg eller privat blogg. Jeg vet hvor vanskelig det kan være å få til gode overskrifter, og derfor vil jeg dele tre inspirasjonskilder hvor du kan hente ferdige overskrifter med futt i. Håper det vil gjøre bloggingen litt enklere. Lykke til! 

1. HubSpot's Blog Topic Generator

Bloggtittel-generatoren til HubSpot er et godt sted å begynne å lete etter overskrifter til din firmablogg. Du skriver ganske enkelt inn ett eller flere substantiver, og generatoren gjør resten. Under ser du et skjermbilde av de fem første forslagene jeg fikk da jeg skrev inn "inbound marketing". 

HubSpots_Blog_Topic_Generator

2. Amazon.com

Du lurer kanskje litt på hvorfor jeg trekker fram Amazon.com, men verdens største nettbokhandel (med flere millioner boktitler) har garantert én eller flere bøker som handler om temaet du skriver om. Når jeg er skikkelig i beit for en tittel, hender det derfor at jeg gjør et søk der. Jeg prøvde lykken og søkte på "writer's block" (skrivesperre), og fikk blant annet disse snasne titlene:

Amazon_sk_p_boktitler

3. Narvesen, 7-Eleven eller bladkiosken.no

Er du lei av å sitte foran skjermen, kan en spasertur gjøre godt for både kropp og sinn. Jeg har ikke brukt dette trikset så mye selv, men vet at enkelte tekstforfattere bruker det. Ta en tur til nærmeste kiosk hvor de selger ukeblader og se på forsidene. De er som regel fylt av overskrifter som er nøye uttenkt, testet og tweaket på. Her er det bare å låne. Du kan også gjøre det i ro og mak foran skjermen ved å besøke et nettsted som f.eks. bladkiosken.no:

Bladkiosken.no_overskrifter

4. Portent's Content Idea Generator

Om de forrige kildene ikke gav deg det du var ute etter, kan du jo prøve Portent's Content Idea Generator. Det digitale byrået, for øvrig lokalisert i Seattle, har laget en webapplikasjon som genererer én og én tittel basert på emnet du oppgir. Noen av dem er ganske humoristiske, så ta en kikk og lek deg med denne. 

Portents_content_idea_generator

Syntes du dette blogginnlegget var nyttig? Jeg setter i så fall stor pris på at du deler det. Har du flere tips, legg igjen en kommentar. Blogger du, så legg gjerne igjen en link til innlegget ditt også. 

5. TweakYourBIZ

TweakYourBIZ er den mest utfyllende overskrift-generatoren jeg har sett. Du får her drøssevis av tittelforslag fra ulike vinkler.

> Les også: Hvorfor du bør begynne å blogge nå - og ikke senere
> Les også: Slik bruker du bloggen til å øke salget

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: blogging


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og senior rådgiver. Han har 15 års erfaring fra digital markedsføring og har blogget om faget på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009. Erlend er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing og brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Google+

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Temaer

Se alle