Fem viktige SEO-trender enhver markedssjef bør vite om

Av Cecilie Henriksen 8. november 2016

fem-viktige-seo-trender-569926-edited.jpg

Det digitale markedsføringsbyrået Alameda Internet Marketing i San Fransisco har bedt 39 eksperter uttale seg om viktige SEO-trender for 2017 og fremover. Her har jeg har trukket frem de viktigste trendene som vil påvirke din synlighet på Google.

Hvordan komme øverst på Google?

Det er mange faktorer som påvirker hvor høyt man havner ved et googlesøk og dessverre er det ingen fasit på hvordan man når førstesiden. Google endrer stadig sin algoritme for rangering av nettsider i forhold til brukerens søk. Både store og små endringer vil påvirke den organiske synligheten til dine nettsider. Nettstedet Moz har laget en oppdatert oversikt over algoritmeendringer, som det kan være lurt å sjekke av og til.

Trend 1: Mobilvennlighet er blitt viktig

Smarttelefonen er i dag en integrert del av våre liv og dermed også overliggende for alt Google foretar seg. Tall fra TNS Gallups årsrapport i 2015 viste at 60 prosent av de besøkende på de aktuelle nettsidene brukte mobil eller nettbrett.

Google prioriterer nå nettsteder som er optimalisert for mobile brukere
Brukernes endrede søkeadferd er noe som Google nå tar høyde for når de organiske søkeresultatene listes ut. I utrullingen av den såkalte Mobilegeddon den 21. april 2015, begynte Google å prioritere nettsteder som var optimalisert for mobile brukere fremfor konkurrenter som ikke hadde et mobiltilpasset grensesnitt. Omtrent et år senere, 12 mai 2016, gjorde de en ytterligere forbedring av denne algoritmen, som de kalter «Mobile Friendly 2».

Bli mer synlig på nett med Google Accelerated Mobile Pages (AMP)
Med bakgrunn i den mobile veksten ønsker Google å gjøre brukeropplevelsen bedre og raskere. Det tar gjerne lang tid å laste inn websider i mobilens nettleser, spesielt bannertunge sider. Google AMP er en slanket utgave av dagens vanligste webstandarder – HTML, CSS og JavaScript. Google, i samarbeid med WordPress, rapporterer at sidene som benytter AMP, laster 89 prosent raskere enn vanlige mobilsider. Det å implementere Google AMP vil ikke bidra til økt synlighet alene, men er en av mange virkemidler for å oppnå synlighet gjennom organiske søk.

Trend 2: Kvalitetsinnhold

Det at brukere er pålogget internett via flere ulike enheter gjør at søkeatferden endres dynamisk avhengig av hvor de befinner seg. En konsekvens av dette er at de ønsker kvalitetsinnhold raskere. Det er derfor viktig at du og din bedrift kontinuerlig arbeider med å fremheve den informasjonen kundene faktisk søker etter, og ikke hva dere tror de søker etter.

En måte å gjøre dette på er å benytte seg av en inbound marketing-strategi, der en utarbeider personas for målgruppen og analyserer trafikkdata ved bruk av Google Analytics.

På samme måte som Googles algoritmer stadig blir smartere, og ikke minst flinkere til å forstå brukerens intensjon, bør de som jobber med SEO bli flinkere til å tenke helhetlig rundt kontekst. 

Hvordan kan søkemotorene sikre at de leverer kvalitetsinnhold til sine søkere? Jo, ved å se på innhold som andre brukere har gitt kvalitetsindikasjoner på. Det kan for eksempel være at en stor andel brukere benytter lenger tid på siden uten å forlate den, eller at de deler den med engasjement i sosiale medier.

Det at sosiale medier vil spille en enda viktigere rolle i fremtiden styrkes av avtalen som ble inngått mellom Google og Facebook i november 2015, hvor Google får indeksere innholdet som finnes på Facebook, for å kunne presentere det i søkeresultatene.

Trend 3: Stemmesøk

Bruken av personlige, virtuelle assistenter som Siri, Google Now og Cortana, har gjort det enklere å gjøre søk med stemmen i situasjoner hvor du blir hindret fra å taste på mobilen, for eksempel ved bilkjøring. Stemmesøk vokser stadig, som en konsekvens av den teknologiske utviklingen på nett. Ved stemmesøk kan brukeren stille spørsmål eller be søketjenesten om å utføre en bestemt kommando. På Googles I/O-konferanse, ble det fortalt at én av fem av alle mobilsøk et resultat av et stemmesøk

Det finnes foreløpig lite informasjon om bruken av stemmesøk her i Norge, men som ekspertene påpeker, har generasjon Y et helt annet forhold til teknologi. Vår yngre generasjon vil sannsynligvis være raske til å ta i bruk slike nye søkemetoder. Google har hintet om at data for stemmesøk vil bli implementert i Search Console (webmaster tools). Det vil si at alt vil kunne måles og optimaliseres.

 For deg som arbeider med SEO vil dette innebære en endring fra korte tekstsøk med stort fokus på enkelte søkeord, slik som; butikk Oslo, til søk med fokus på ord og setninger som naturlig brukes i dagligtalen. Et typisk stemmesøk vil kunne være; Hvor kan jeg finne en butikk som selger treningstøy i nærheten?  Dette innebærer at fokus på long-tail søkeord som hvem, hva, hvor og hvordan blir viktigere.

Trend 4: Mikroformater/mikrodata

Ekspertene mener det vil bli viktig å optimalisere for mikroformater, men hva er det?

I 2009 begynte Google å ta i bruk en funksjon for såkalte «Rich snippets».
Dette gjør det mulig å vise ekstra informasjon i søkeresultatene, basert på informasjon fra nettsidens mikrodata.

Ettersom Googles forretningsmodell er tuftet på å gi deg verdifulle, aktuelle og relevante søketreff, vil du potensielt kunne rangere høyere dersom du gjør det enklere for Google å vise brukeren den informasjonen de er ute etter. Et eksempel på hvordan du kan ta i bruk mikroformater er å gi Google informasjon om butikkens åpningstider, produktanmeldelser, priser, telefonnummer og lignende.

Trend 5: Kunstig intelligens

SEO-bransjen sperret opp øynene da Google i 2015 annonserte «RankBrain». Googles algoritmer prosesserer søkeresultatene ved hjelp av et AI-system basert på maskinlæring, og dette systemet har fått navnet «RankBrain». Systemet er en av flere hundre variabler som inngår i en algoritme som bestemmer hva som dukker opp i søkeresultatet til Google. RankBrain har blitt bekreftet som den tredje av de mest innflytelsesrike variablene.

Systemet lærer basert på erfaringer, istedenfor menneskelig opplæring eller programmering. Måten den fungerer på er at den søker gjennom milliarder av sider den kjenner til, og finner frem de den synes er mest relevant for ulike søk. Dette gjør den i stand til å forstå sammenhenger i ganske kompliserte søk, noe som vil påvirke SEO-arbeidet enormt i fremtiden.

Det å virkelig kjenne sin målgruppe og kjøpsprosessen, slik en jobber innen inbound marketing, blir da desto viktigere.

Konklusjon

Når en kombinerer de fem trendene mener jeg vi kan se en tydelig tendens til at longtail-nøkkelord og lengre søkefraser som naturlig brukes i dagligtalen, vil bli mer fremtredende i tiden som kommer. Med andre ord går vi fra en SEO-verden som fokuserer på små detaljer, som riktig formatering av overskrifter, alt-beskrivelser og bruk av enkelte søkeord (for all del, det er viktig det også), til en mer menneskelig og fragmentert SEO-verden.

En god SEO-strategi for fremtiden tror jeg bør baseres på en dypere forståelse av målgruppen og dens søkemønster: Hvor de befinner seg rent fysisk når de søker, hva deres intensjon er, hvilken enhet de benytter når, og hvordan de ønsker å få presentert innholdet på de ulike plattformene. Det skrives mye om søkemotoroptimalisering,
men i dagens digitale verden handler det først og fremst om å tenke helhetlig,
og det er nettopp det Inbound Marketing- filosofien handler om.

 
Last ned Gratis e-bok Skap resulter med inbound marketing

Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering


Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobber som Inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner og har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania. Hun sikrer at våre kunder når sine strategiske mål gjennom deres inbound marketing-satsning.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Temaer

Se alle