Fem tegn på at du bør investere i native advertising

 

Native advertising er ett av mange ord som markedsførere liker å slenge rundt seg for tiden. Dette er en annonseringsmetode som kan gi enorme mengder med trafikk på kort tid. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle deg litt om hvilke bedrifter som vil dra størst nytte av native ads.

En native ad-kampanje vil sikre virksomheten din synlighet og tilstedeværlse i målgruppens egne favorittnettsteder. Det er en svært skalerbar måte å øke veksten av webtrafikk på. Det enorme trafikkvolumet som nå finnes tilgjengelig via ulike trafikknettverk gir deg mulighet for å opparbeide deg mye trafikkdata raskt. Jeg håper at du da tenker det samme som meg: Gode muligheter for hurtig optimalisering for høyere ROI!

Last ned gratis e-bok: Skap resultater med inbound marketing

Hva er native annonsering?

Vi har tidligere publisert en artikkel om «Hva er Native Advertising?», men jeg skal gi deg en kort forklaring her.

Native annonsering er annonser som ligner på nettstedets eget innhold. Du har sikkert sett dem på blant annet VG.no. Ved første øyekast kan det se ut som redaksjonelle artikler. Både overskrift, bilde og introtekst ligner de andre artiklene på siden. Budskapet er gjerne av en karakter som på en eller annen måte trigger oppmerksomhet til leseren. Grunnet endringer i regelverk vil disse native annonsene nå være merket med en liten tekst a’la «ANNONSE».

Vær oppmerksom på at en native-kampanje kan slå negativt tilbake på virksomheten din. Leder du leseren til en (mer eller mindre) hjelpsom artikkel som enten konkluderer med anbefalte produkter/tjenester eller er dekorert med annonser, kan vedkommende føle seg villedet.

Dette bør være på plass før du starter med native advertising:

  1. En digital markedsføringsstrategi, for eksempel inbound marketing, er etablert. En native kampanje bør for de fleste anses som en mer eksperimentell trafikkmetode. En prøver og feiler. Bare testing, testing og atter testing over tid vil gi oppskriften på lønnsomhet for din virksomhet. Unngå derfor å sette i gang denne typen annonsering før alt annet er på plass. Du bør også ha en backend-løsning med CRM og marketing automation som sikrer at du får dratt nytte av all data som brukerne genererer.

  2. Andre kjente trafikkilder som SEO, AdWords og Sosiale Medier (gratis/betalt) er allerede testet/tatt i bruk og har vist seg å generere løpende trafikk over tid. Det finnes virksomheter som lever av native annonsering alene, men det utføres da på høyt profesjonelt nivå som en av hovedaktivitetene i virksomheten. 99% av virksomheter bør se på native som et tillegg til andre trafikkmetoder.

  3. Du har budsjett til overs og virksomheten tåler at pengene går tapt. En native-kampanje vil kunne sende store mengder trafikk på kort tid, og også sluke budsjett. Pengene kan praktisk talt renne ut i sanden for hvert sekund som går.
     
  4. Du har tilgjengelige ressurser og kompetanse til løpende optimalisering av annonsene. En kostbar native kampanje bør aldri settes opp for å «rulle og gå» uten aktiv oppfølging. Med mindre du ser på native ads som ren gambling, bør det kun være personer med erfaring innen betalt annonsering som administrerer native-kampanjene dine.

    Betalte annonsekampanjer kan sammenlignes med fondsforvaltning.
    Flere aksjer gir kraftige tap, men en god investor har evnen til å generere en positiv totalavkastning over tid.

  5. Annonseadministrator har evnen til å holde hodet kaldt og foreta raske beslutninger. Når resultatene uteblir gjelder det å ha is i magen. Det krever både kunnskap og erfaring for å kunne holde hodet kaldt og vite hvilke tiltak som bør prioriteres og når de bør iverksettes. Forståelse for statistisk signifikans er helt nødvendig. For raske beslutninger kan være like fatalt som å være treg på avtrekkeren. I verste fall fører det til at en optimaliserer annonsene basert på feil konklusjon og dermed forverrer resultatene ytterligere.

Test ut hva som trigger din målgruppe

Ha en klar formening om hva slags innhold som matcher ditt brand. Tenk utenfor boksen. Native annonser for tjenesteytende bedrifter vil kunne oppleve bedre resultater ved bruk av en kjent frontperson på annonsebildet. Det gir annonsen et mer personlig preg og knytter et bånd med målgruppen. Bidra med hjelpsomt og nyttig innhold som målgruppen setter pris på. I god inbound marketing-ånd: Unngå at det oppfattes som plagsom reklame. Vær trygg nok på fagkunnskapen din til å våge å komme med småprovoserende budskap i en konservativ bransje. Overskrifter som ikke vekker oppsikt vil sjelden gi den trafikkboosten som en håpet på med en native annonse. Treffer du riktig emosjonelle triggere derimot, vil trafikk og leads rase inn i stort volum på kort tid.

Vær oppmerksom på at effekten vil avta over tid. En superhit av en native kampanje må melkes mens den kan. Samtidig må en hele tiden tenke fremover og teste ut nye vinklinger som kan slå an.

Noen råd før du starter med native advertising

Native annonser kan kjøres på et enormt utvalg av både små og store nettsteder. Sørg for at bedriftens annonser vises på nettsider som matcher ditt brand og målgruppen din. Det vil neppe være lurt å annonsere for B2B advokattjenester på en nettside som fokuserer på spill og underholdning.

Det er heller ikke alle bedrifsannonser som egner seg på VGs nettsider. Virksomheter som går B2C vil kunne oppleve gode resultater ved hjelp av nyttige «reportasjer», mens rene B2B-tjenester gjerne kan egne seg på nettsider som Dagens Næringsliv. Selv har vi i MarkedsPartner opplevd gode resultater med native annonser på sistnevnte nettsted.

Les mer om hvordan vånative annonse gikk fra katastrofe til kjempesuksess på en dag.Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.