Er du en skrytepave-markedsfører eller byr du på verdifullt innhold?

Ingen liker skrytepaver, men tenk på det: Mye markedskommunikasjon er nettopp slik - bedrifter som skryter av seg og sitt. Skrytepavemarkedsføring har vi nok alle vært skyldig i fra tid til annen, men i en verden hvor kampen om oppmerksomhet aldri har vært større, har du verken tid eller råd til mer av den slags.

Med skrytepavemarkedsføring mener jeg markedskommunikasjon som utelukkende forteller om hvor fortreffelig dine produkter og/eller tjenester er, eller om hva som har skjedd siden sist i selskapet. Det er klart at denne typen informasjon har sin plass, men la den ikke få førsteplassen. By først og fremst på innhold som har en reell verdi for mottaker!

Markedsførere må by på verdi

Markedskommunikasjonen vår må i større grad gi den potensielle kunden noe av verdi. Slik tiltrekker vi oss potensielle kunder som vi igjen kan etablere og utvikle en relasjon med, inntil de blir våre kunder og "evangelister". Så hvordan byr vi på verdi?

Verdi kan være så mangt, men vi snakker her om innhold som ...

  • gir oss innsikt og ny kunnskap
  • hjelper oss å løse et konkret problem
  • hjelper oss å utnytte en mulighet
  • er inspirerende eller motiverende

Dette er inbound marketing - en markedsføringsfilosofi som benytter seg av beste praksiser innen digital markedsføring og content marketing. Forskjellene i resultatene du vil kunne oppnå med denne formen for marketing (kontra skrytepavemarkedsføring) er ekstreme, både i responsrate og i hvordan du blir oppfattet over tid.

Ønsker du å vite mer om inbound marketing, last gjerne ned vår gratis e-bok "Skap resultater med inbound marketing". Her vil du få en dypere innføring i hva inbound marketing er og kanskje oppdage en helt ny mulighet for å skape vekst i din virksomhet.

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Stig Hammer's photo

Av: Stig Hammer

Stig jobber som faglig leder forretningsrådgivning i Markedspartner og var med på å starte selskapet i 1997. Han har mer enn 20 års erfaring fra strategisk rådgivning til store selskaper i mange ulike bransjer, og i alle ledd av verdikjeden. Stig er utdannet siviløkonom, og er opptatt av strategisk forbedring av kundereiser, digital transformasjon og inbound marketing.