Ekspertenes dom: Slik blir du synlig på Google

Google er søkemotorenes ubestridte dronning. Er du ikke synlig på førstesiden av Google på noen av dine viktigste søkeord, er du i praksis usynlig på nett. Nå er det ingen som har full innsikt i hvordan Google fungerer til minste detalj, men ekspertene har kommet fram til noen punkter som kan sies å være beste praksis på området.

Søkemotorene endrer stadig kriterier for hvilke nettsider som bør rangere høyest

Google foretar så mange som 500-600 endringer av sin hemmeligholdte algoritme hvert år. Innimellom foretas også større endringer som kan føre til en kraftig nedgang i trafikken for nettsteder som bryter med hva Google anser som tegn på et kvalitetsnettsted. For Google er brukeren alltid i fokus, og nettsteder som blir likt av brukerne rangeres derfor høyere.

Siden innholdet i algoritmen ikke offentliggjøres noe sted, er utfordringen å vite hvordan du skal holde hjemmesidene dine ajour etter Googles spilleregler. For å få en pekepinn på hva som gir positive og negative signaler til Google, må man følge med på trendene for et statistisk signifikant antall nettsider over tid. 

Annethvert år går noen av verdens mest vellykkede SEO-spesialister sammen for å foreta korrelasjonsstudier for å få en oppdatert pekepinn på hvordan søkemotorenes algoritmer har utviklet seg. Resultatene fra disse studiene vil kunne vise hva som antas å forbedre eller skade et nettsteds synlighet i søkemotorene.

LES OGSÅ: Google endrer algoritmene sine igjen: Hva betyr det for din web?

I 2015 deltok over 150 ledende SEO-spesialister med sine synspunkter innen 90 ulike faktorer for rangering

Dr. Matthew Peters har en doktorgrad i anvendt matematikk fra University of Washington. Han har i år foretatt ytterligere korrelasjonsstudier for å avgjøre hvilke spesifikasjoner og nettsider som er assosiert med de høyeste rangeringene i søkemotorene.

Slike studier er ingen fasit til hvordan en bør arbeide med optimalisering av nettsider, men resultatene kan være klare indikatorer på hva slags nettsider som har en tendens til å rangeres høyere, og hvilke faktorer en derfor bør være oppmerksom på.

150 eksperter ble bedt om å rangere hvor mye de mener at ulike faktorer påvirker synligheten i søkemotorene anno 2015. Hver faktor ble gitt poeng på en skala fra 1 (ingen påvirkning) til 10 (høy påvirkning) 

Resultatene av SEO-Ekspertenes vurdering av de viktigste faktorene for synlighet i søkemotorene i 2015:

1. Linker på domenenivå (8,22 av 10 poeng)

Linker til nettstedets rot-domene anses å fortsatt spille en viktig rolle i Googles algoritme. Dette er basert på beregninger for antallet og kvaliteten på linker/siteringer, PageRank på domenenivå etc. Autoriteten til domenene som linker til ditt nettsted antas å veie tungt.

2. Linker på sidenivå (8,19 av 10 poeng)

PageRank, antall rot-domener som linker til siden, distribusjon av ankertekster på siden. Sidens autoritet anses å være det klart viktigste, altså: Hvor mange ser på din sides innhold som verdifullt nok til å linkes til? Vær likevel oppmerksom på hvem som linker til deg, tusenvis av spam-linker fra lavkvalitets nettsider vil kunne gi negativt utslag på din rangering.

Tips: Del innholdet ditt i sosiale medier. Hvis innholdet ditt holder høy kvalitet og er bemerkelsesverdig (med andre ord "verdt å bemerke"), vil folk dele det i sosiale medier, og du får enda større avkastning på det. Den slags innhold er nødt til å være i kategorien underholdende, informativ, nyttig osv. Les mer om hva vi betegner som kvalitetsinnhold i dette innlegget.

3. Nøkkelord og innhold på sidenivå (7,87 av 10 poeng)

Innholdets relevans, bruk av nøkkelord, tema for siden, kvantitet/kvalitet/relevans på innholdet. Det virker å være en synkende korrelasjon mellom eksakt match av nøkkelord i tekstinnhold og rangering i søkemotorene. Google blir stadig smartere og har begynt å forstå siders tema basert på synonymer, nære varianter og entall/flertallsformer av nøkkelord. Ekspertene mener at det viktigste nå er å skrive tekster tilpasset brukerens intensjon fremfor å forsøke å manipulere med overdrevent mange tilfeller av eksakt match søkeord.

Tips: Produser innhold som matcher det dine potensielle kunder søker etter på Google, og bruk de søkeordene som de bruker i teksten. En tommelfingerregel er å velge ett viktig søkeord per tekst/side. Plasser søkeordet i overskriften og fem steder i brødteksten. For overdreven bruk av et søkeord vil kunne virke "spammy". 

4. Andre kvaliteter på sidenivå (6,57 av 10 poeng)

Lengde, leselighet og unikhet ved innholdet, markup for strukturerte data, HTTPS med mer. Hvilket språk siden er skrevet i samt antall interne og eksterne linker er andre faktorer. Vær også oppmerksom på at en svært lang URL, treg lastetid fra webserver samt bruk av mange undermapper anses å kunne gi negativ score i Googles algoritme.

Tips: Velg en webleverandør som har kompetanse i både det tekniske og det innholdsmessige. 

5. Engasjement & Data for Trafikk/Spørringer (6,55 av 10 poeng)

Signaler om brukertrafikk og bruk, antall/spredning/CTR på spørringer – både på domene og sidenivå. Jo flere som søker etter hva ditt nettsted tilbyr, for så å klikke seg inn på akkurat ditt nettsted – jo bedre. Det samme gjelder annen trafikk som ditt nettsted måtte motta, både søk, direkte og totale besøk antas å telle med i vurderingen. Dersom en stor andel av ditt nettsteds besøkende klikker seg raskt ut igjen uten å bruke noe nevneverdig tid der, gir det et negativt signal til søkemotoren om at dette innholdet ikke er verdt å servere brukerne i søkeresultatene. Sørg derfor for å levere kvalitet for brukeren.

Tips: Sørg for å ha en intuitiv hjemmeside hvor de besøkende på to sekunder klarer å vurdere om de har kommet til riktig sted. Bruk ressurser på å få designet til å spille på lag med hele brukeropplevelsen, og at budskapet treffer målgruppen din rett i hjertet og hodet. 

6. Merkevare på domenenivå (5,88 av 10 poeng)

Bruk av merkevarenavn/domenenavn offline, benevnelser av merkevarenavnet/domenet i aviser/media/pressen, data fra brukeres nettlesere, enhetsassosiasjoner med mer. Dette inkluderer også sosiale medier som Facebook, Twitter, Pinterest og Youtube. Et merkenavn som gjentas ofte, i varierte typer nettsider, sender signaler om at dette er noe brukere er interessert i og ønsker å få treff på når de søker. Googles avanserte algoritme tar også hensyn til konteksten for søk med merkenavnet involvert, slik at merkevaren knyttes opp mot bestemte bransjer og behov hos brukeren.

7. Nøkkelord på domenenivå (4,97 av 10 poeng)

Domenenavn med eksakt likhet til nøkkelordet, delvis match på nøkkelord etc. Er søkeordet nevnt andre steder i URL-adressen antas dette også å sende et positivt signal om at siden inneholder det brukeren søkte etter.

Tips: Tenk søkeord i nettadressen, og ikke bare i teksten på siden. For dette blogginnlegget har vi valgt søkeordet "synlig på Google", som du også vil se i nettadressen til blogginnlegget.  

8. Kvaliteter på domenenivå (4,09 av 10 poeng)

Dette er relatert til kvaliteter for rotdomenet og omhandler blant annet lengden på domenenavnet, type domene (.com, .no etc), SSL-sertifikat med mer. Et .no-domene vil typisk rangeres høyere enn f.eks et .com-domene dersom det er en bruker med norsk IP-adresse som foretar søket. Nettstedet bør ha en robots.txt med et sitemap deklarert, liggende på rot av domenet på webserveren.

9. Sosiale signaler på sidenivå (3,98 av 10 poeng)

Kvantitet/kvalitet på tweetede linker, Facebook-delinger, antall Google +1 etc. til siden. Det antas at Google ikke benytter sosiale delinger direkte i sin algoritme, men det virker likevel å være en korrelasjon mellom antall sosiale delinger i ulike nettverk og rangering i søkemotorene. Det kan derfor være sekundære SEO-fordeler ved en suksessfull deling i sosiale medier.

Tips: Gjør sidene dine delbare i sosiale medier, men vær også selv aktiv der, spesielt dersom du har verdifullt og nyttig innhold å dele. Det kan også være smart å oppfordre kolleger til å dele virksomhetens innhold med sine kontakter, noe som i mange tilfeller vil øke rekkevidden din betraktelig.

Kilde: Moz.com

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.