E-postmarkedsføring: Slik skriver du bedre e-poster

Av Tone Hammer 1. august 2017

E-postmarkedsføring- Slik skriver du bedre e-poster  -290994-edited.jpg

Er du bevisst på hvordan du ordlegger deg når du sender ut e-poster? Måten du bruker språket på, og ikke minst kjennskap til mottakeren, kan være av stor betydning for om du lykkes med e-postmarkedsføringen din eller ikke. Her er noen enkle tips.

Emnefeltet skal være tydelig og vekke nysgjerrighet

Folk flest har travle dager og jobber i et høyt tempo. For at e-posten din skal bli lest, må du ha emnefelt som lokker mottakeren til å lese mer.

Tenk også på at det ikke må være for langt. Stadig flere av oss leser e-post på mobil. Holder du deg til titler med mindre enn 50 tegn, gjør du det mulig for leseren å se hele emnefeltet.

Fortell hvorfor du skriver

Da jeg jobbet som lærer, var jeg opptatt av at elevene mine skulle beskrive, og ikke fortelle («show, dont tell»), når de skrev tekster. Tekster blir mer underholdende når det blir brukt bilder og beskrivende handlinger. Det blir lettere å se for seg hva som skjer og å føle stemninger.

Her er et eksempel: Setningen «Pål ble redd da han kom inn på kontoret», kan i stedet beskrives slik: «Pål kjente nakkehårene reise seg da han kom inn på kontoret».

Nok om Pål. I e-posten må du fortelle. Klargjøre hensikten. Begynn med å fortelle mottakeren hvorfor du sender han eller henne en e-post. Har du truffet riktig, gir det dem en grunn til å lese mer.

An email is not like a box of chocolates…

My mom always said that life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get”, fortalte Forrest Gump i den sjarmerende filmen med samme navn for en del år tilbake. Og ja, livet kan utvilsomt oppleves som en eske med forskjellig konfekt innimellom. Men det gjelder ikke for e-postmarkedsføring. Absolutt ikke.

Her er det om å gjøre at det du skriver om i innholdet samsvarer med det du tilbyr i emnefeltet eller innledningen. Vær alltid konsekvent på det, ellers risikerer du å skyve potensielle kunder fra deg over tid i stedet for å lokke dem nærmere. Folk vil vite hva de får.

Skriv slik at mottakeren kjenner seg igjen i teksten

Sett deg i mottakerens sted og tenk: Hvordan skal jeg skrive for at han eller hun forstår det jeg ønsker å formidle?

Et par allmenngyldige tips er: Skriv kort. Det gjelder både setninger og avsnitt. Unngå å dytte mest mulig inn i én setning. Skriver du kort og konsist og er raus med avsnittene, blir det enklere å lese. Hvis du må bruke du ord og uttrykk som du tror kan være ukjente for leseren, bør du forklare dem.

Vær personlig

Det høres kanskje banalt ut, men det virker. Og ikke vær redd for å skrive direkte: Bruk du-form. Da er ikke mottakeren i tvil om hvem det gjelder. Kjenner du mottakerne, kan du gjerne begynne med fornavn: «Hei Tone …». Hvis ikke, bør du tydeliggjøre forholdet ditt til dem. Kjenner de seg igjen i relasjonen, øker sjansen for at de leser videre.

Bruk av CRM-system som støtter segmentering og/eller fletting av informasjon fra kundehistorikken inn i e-posten, kan hjelpe deg med å gjøre budskapet mer personlig.

Hvis dere benytter personas (personifiseringen av en målgruppe), vet du allerede en del om mottakeren og kan tilpasse teksten deretter.

Husk at det personlige ikke bare gjelder mottakeren – e-postens avsender bør være navnet på en gitt, og selvfølgelig virkelig, person i bedriften din.

Bruk et språk som oppfordrer til handling

Du har (håper jeg) et mål med e-posten du sender. Vær bevisst på å bruke språket slik at det blir tydelig for leseren hva han eller hun skal gjøre. Det kan du gjøre ved å bruke verb som «kjøp», «prøv», «sett av» osv.

Hvis målet mitt er at du skal laste ned en sjekkliste jeg har laget, må jeg si det rett ut: «Last ned denne sjekklisten». Er den gratis, må jeg selvfølgelig få med det også.

En annen mulighet er å oppfordre mer indirekte: «Ikke gå glipp av», «Er du interessert i?», «Har du lyst til å lære å …?», osv.

Jeg anbefaler deg for øvrig å sjekke Språkrådets tips om hvordan du skriver en formell e-post.

Husk at ikke alle mottakere er kjøpsklare

Helt til sist. Et råd som ikke handler om skrivingen i seg selv, men om hvor mottakeren befinner seg i kjøpsprosessen. Husk på at bare et fåtall av alle mottakerne er kjøpsklare når du sender ut e-poster og tilbyr dem dine tjenester eller produkter. Kanskje er de bare interessert i å lese nyheter om bedriften din, eller vurderer det du kan tilby som et av flere alternativ.

Det er derfor ikke bra å gå rett på alle mottakere med et salgsbudskap. Mange vil respondere bedre på å få hjelp med det de lurer på her og nå. Plei dem med det de trenger underveis i sin kjøpsprosess, og la dem ta kontakt når de er klare. Sånn jobber vi i MarkedsPartner etter Inbound-metoden: En helhetlig tilnærming til digital markedsføring basert på hele kundereisen, eller kundeprosessen om du vil.

På bloggen vår finner du flere artikler og vekstoppskrifter om temaet e-postmarkedsføring. Har du lyst til å lese mer om dette, anbefaler jeg deg å ta en titt på disse innleggene også.

Lykke til!

Last ned Gratis e-bok Skap resulter med inbound marketing

Temaer: digital markedsføring, innhold, e-postmarkedsføring, epost


Tone Hammer's photo

Av: Tone Hammer

Som redaktør og innholdsprodusent i MarkedsPartner er Tone opptatt av å levere kvalitetsinnhold som samsvarer med kundenes forventninger, både i blogger og på websider.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Er inbound riktig for min virksomhet

Temaer

Se alle