Content marketing: Skrive selv eller outsource?

Et spørsmål som raskt melder seg for bedrifter som planlegger å implementere en inbound- eller content marketing-strategi, er: "Hvem skal lage alt innholdet vi trenger?" 

Det er ikke noe å stikke under en stol: Inbound- og content marketing krever stor innsats på produksjon av innhold. E-bøker og blogginnlegg skriver seg ikke selv. Ikke bare skal du ha volum, men du skal ha kvalitet.

Og ikke minst: Innholdet bør produseres ut fra en tydelig strategi som må utarbeides før du i det hele tatt starter med innholdsproduksjon.

I dette innlegget vil jeg gå gjennom de tre alternativene du har, og kort oppsummere pluss og minus med hvert av dem.

1. Produsere innholdet selv

Denne løsningen er ofte motivert av muligheten for å spare penger. Et annet argument for å produsere innholdet selv er at ingen kjenner bransjen, faget og virksomheten bedre enn dine egne kolleger, så ingen kan gjøre det bedre. Dette er ikke nødvendigvis riktig, da profesjonelle tekstforfattere har erfaring og prosesser som setter dem i stand til å skrive om ganske komplekse temaer i samspill med bedriftens egne fagpersoner.

En inhouse-modell setter imidlertid følgende krav:

  • Du må ha skriveføre personer. Som en tommelfingerregel bør du ha minst én person per artikkel du planlegger å skrive per uke. En vanlig bloggfrekvens er 2 ganger per uke, som da vil kreve at du identifiserer to personer som skriver godt. Det er i alle tilfeller fornuftig å involvere to personer i innholdsarbeidet, da dette gir muligheten for gjensidig korrekturlesning. 

  • De må ha tid. Kan du frigjøre dem fra andre oppgaver? Å skrive et blogginnlegg kan for en nybegynner ta 3-4 timer til en hel dag, mens en proff skribent i snitt vil bruke rundt 2 timer. 

  • De må forstå content marketing. Content marketing skal ikke være reklame, men helst ha en objektiv tilnærming til temaet. Leseren skal sitte igjen med opplevelsen at innholdet gir verdi selv om han/hun ikke ender opp med å velge deg og ditt produkt/tjeneste. 

Pluss (+): Kan spare penger / Fagpersoner som kan det de skal skrive om

Minus (-): Varierende kvalitet på innhold / Fageksperter er ikke nødvendigvis skriveeksperter / Vanskelig å opprettholde moment

2. Outsource innholdsproduksjonen

Hovedargumentet for å outsource innholdsproduksjonen er at du får innhold som er skrevet av profesjonelle skribenter som er eksperter på å formidle informasjon av varierende kompleksitet til ulike målgrupper.

Velger du en slik modell vil det likevel innebære innsats fra din side. Nedenfor ser du et eksempel på hvordan en enkel prosess for produksjon av blogginnlegg (i samarbeid med et byrå/tekstforfatter) vil kunne se ut:

  1. Byrå/tekstforfatter intervjuer fagekspert hos kunden i 30 minutter
  2. Byrå/tekstforfatter skriver brief på to blogginnlegg og sender til kunden
  3. Kunden gir skriftlig tilbakemelding på briefen
  4. Byrå/tekstforfatter skriver første utkast til blogginnlegg og sender til kunden
  5. Kunden gir skriftlig tilbakemelding på blogginnlegget
  6. Byrå/tekstforfatter ferdigstiller blogginnlegg basert på tilbakemeldinger
  7. Byrå/tekstforfatter finner passende illustrasjonsbilde og sørger for at teksten er optimalisert for søkemotorene
  8. Byrå/tekstforfatter eller kunden publiserer innlegget

P.S. Selv om innleggene blir skrevet av en profesjonell skribent, kommer informasjonen og kunnskapen fra bedriftens fagekspert. Denne personen bør også være den offisielle avsenderen/forfatteren av innlegget, noe som også vil gi ekstra motivasjon til å bidra, samt være positivt ift markedsføring av bedriftens egen kompetanse.

Pluss (+): Sikrer kvalitetsinnhold / Opprettholder moment og sikrer jevn og regelmessig publisering av innhold, da skribenter må levere på deadline

Minus (-): Koster mer enn å gjøre det selv  

3. En kombinasjonsløsning

Enkelte bedrifter lander på en kombinasjon av egenproduksjon og outsourcing. Det betyr at de kan hente ut fordeler fra begge modeller og kanskje spare litt på driften av innholdsproduksjonen. 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

 

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.