De to skoleretningene innen content marketing: Branding og inbound

Av Erlend Førsund 16. desember 2014

Veikryss

Content marketing benyttes hovedsakelig for å oppnå én av to ulike målsettinger: Som del av en branding-strategi eller som del av en inbound-strategi.

Branding, eller merkevarebygging, er en svært dyr øvelse og det er derfor de aller største og mest pengesterke selskapene som gjør dette. Coca-Cola og Red Bull er blant de beste i klassen her, og bare for å gi deg en idé om størrelsen på satsningen sysselsetter Red Bull Media House drøyt 200 personer kun til å produsere innhold. De kaller seg ”a media empire that also happens to sell a beverage”.

Men også her på "Berget" brukes innholdsmarkedsføring for å bygge merkevarer. Jernias videoserie, ”Hjemmefikserne” (publisert gjennom VGTV) og Nycomeds nye serie ”En vitamininnsprøytning i hverdagen” (publisert via KK.no) er eksempler på bedrifter som bruker innhold på denne måten.

Inbound marketing

Den andre skoleretningen kalles inbound marketing. Dette er markedskommunikasjon basert på kjøperens eget initiativ, hvor man bruker innhold til å generere leads og til å bearbeide disse over tid ved å tilby dem verdifullt innhold, som beveger dem fremover i kjøpsprosessen inntil de er klare til å bli kontaktet av en salgsperson.

Ved hjelp av moderne markedsføringsteknologi vet man til enhver tid hvor personen er i kjøpsprosessen, og har mulighet til å påvirke disse metodisk og målrettet, slik at dialogen blir meningsfylt og ikke oppleves som irrelevant. Det hele skjer på den potensielle kundens egne premisser.

60% av kjøpsprosessen er over når kunden kontakter deg

Forskning viser at over 60% av kjøpsprosessen allerede er over når en potensiell kunde kontakter en bedrift. Det gir lite spillerom for påvirkning. Vi ønsker et bredt spillerom, og det kan en inbound strategi gi oss, ved at vi kommer i dialog med den potensielle kunden i en tidlig fase.

Branding eller inbound, alt tilsier at content marketing som har et strategisk utgangspunkt og som er av en høy kvalitet gir gode og målbare resultater.

Last ned Gratis e-bok Skap resulter med inbound marketing

Temaer: inbound marketing, content marketing, innholdsmarkedsføring


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og senior rådgiver. Han har 15 års erfaring fra digital markedsføring og har blogget om faget på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009. Erlend er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing og brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Google+

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Temaer

Se alle