Bør betalt annonsering på sosiale medier inn i markedsbudsjettet?

betalt-innhold-sosiale-medier-markedsbudsjettet

 

Når kun 6,4 % av følgerene dine i sosiale medier vil kunne se postene dine, er løsningen å bruke penger på å vise innholdet til flere? Vårt svar er ja, men bare hvis du vet hvordan du gjør det riktig.

Du har kanskje hørt at organisk rekkevidde for merkevarer på sosiale medier er fallende. Facebook er kanskje den eneste som har gått ut og sagt dette direkte, men de andre følger nok etter. Merkevaren er heldig hvis den oppnår 6,4 % rekkevidde på sine poster. Det vil si at hvis merkevaren har 500 følgere, så vil kun 32 av de kunne se hver post!

”Det vil si at hvis merkevaren har 500 følgere, så vil kun 32 av de kunne se hver post!”

Hvis dette allerede er kjent for deg, så er det nærliggende å anta at du også har vurdert betalt annonsering som en løsning på utfordringen. Dette er etter min mening en god tanke - problemet er bare at alle andre også tenker det samme! Dette fører til at det etterhvert blir dyrere å annonsere eller sponse innhold i sosiale medier enn det har vært til nå. Med andre ord må det gjøres plass i budsjettet hvis du skal satse på det.

Det begynner altså å bli mye vanskeligere å få en stor følgerskare på sosiale medier organisk, og det er dyrere å betale seg til det. Noen som synes dette begynner å ligne på tradisjonell annonsering? 

Mål konverteringer, ikke trafikk

Hva betyr så dette for deg i praksis? Jo, i stedet for å kun ha fokus på å få likes på sidene og CTR (click-through-rate), bør du se på konverteringer fra de enkelte postene. Målet bør være å få mottaker til å gjøre handlinger som gir dere verdi i form av salg, eller andre konverteringsmål som bedriften har. Å drive trafikk bør altså ikke være noe mål i seg selv - trafikk er kun et middel til å nå dette målet.

Innhold som er rettet mot riktig personas, vil gjøre klikkvolum underordnet. En betingelse er at dere skaper kvalitetsinnhold som oppleves både verdifullt og nyttig for mottager. 

Les mer om personas: Innholdsstrategi: Slik lager du en persona

Å annonsere på sosiale medier er fortsatt billigere enn bannerannonsering, hvis man måler på kostnad per konvertering. Med det mener vi at annonsering i sosiale medier ofte har en høyere konverteringsrate enn bannerannonsering, og at man dermed får mer igjen for investeringen selv om visningsprisen kan være noe høyere. Til tross for at visningsprisen kan være noe høyere enn display-annonsering, får man til gjengjeld mer oppmerksomhet enn via de fleste display-formater.

Trenger du hjelp til å sette opp en annonsekonto på Facebook? Ta en titt på vår oppskrift her. 

Med dette som utgangspunkt har betalt kommunikasjon gjennom sosiale medier flere klare fordeler.

Fortsatt billigere enn de tradisjonelle

Selv om betalt visning av innhold gradvis har blitt dyrere, er det fortsatt ganske billig sammenlignet med for eksempel tradisjonell bannerannonsering. Gjort riktig, kan et sponset innlegg med godt innhold nå ut til mange. Et sponset innlegg kan også få organisk fart ved at folk som ikke følger deg, liker og deler innlegget. Det siste betinger, som nevnt, at innholdet er av god kvalitet og blir oppfattet som verdifullt og nyttig av mottager - ikke som selvskryt og mas.

Vi er i ferd med å bli immune mot ren reklame. Stadig flere av oss har sosiale medier som førstevalg for informasjon, nyheter og faglig oppdatering, og når vi oppfatter kommunikasjonen som relevant og nyttig, bryr vi oss ikke så mye om distribusjonen er betalt eller ikke.

Avansert målretting (targeting)

Mulighetene for målretting på sosiale medier er blitt ganske fantastiske.
Nesten litt magiske."

Mulighetene for å målrette betalt visning av innhold på sosiale medier er etter hvert blitt ganske fantastiske.
Nesten litt magiske.

Du kan sette opp målrettinger etter interesser, demografi, stillingstittel og mye mer. Du kan også målrette visninger basert på adferd. For eksempel: Målgrupper som nylig har skiftet adresse eller jobb, eller som har hatt jubileum av noe slag. Mulighetene er nærmest uendelige. Facebook har, som med mye annet, kommet lengst med avansert målrettet annonsevisning, men de andre store aktørene kommer raskt etter.

Remarketing

De aller fleste har vel nå opplevd retargeting på web, både på godt og vondt. Gjort på riktig måte oppleves det som hjelpsomt og praktisk, gjort på en dårlig måte oppleves det rett og slett som «stalking».

Les mer om retageting her: Annonsering på nett med kirurgisk presisjon: Slik lykkes du

Remarketing i sosiale medier fungerer i utgangspunktet på samme måte som retargeting på nettsider. Forskjellen ligger i at du benytter fullt og helt dine egne eide medier. Ved å legge et script på din hjemmeside, kan de som har besøkt den, få tilpasset kommunikasjon i sine sosiale kanaler etterpå.

Et eksempel på dette kan være noen som har lagt noe i en handlekurv på ditt nettsted, men som ble avbrutt før de fullførte kjøpet. Når de etterpå er aktive i en sosial kanal, kan de bli vist et innlegg eller en annonse fra deg med innhold som er tilpasset situasjonen, for eksempel et bilde eller budskap knyttet til produktet de var i ferd med å kjøpe. En påminnelse kan kanskje få dem tilbake til butikken. I tillegg kan du legge på målrettingsmulighetene som jeg nevnte over, slik at det ikke oppleves som spam og «stalking».

Utnytt mulighetene

Et markedsbudsjett som ikke har rom for betalt innhold på sosiale plattformer er, etter min mening, utdatert før det har nådd styrerommet. Vi vet at andre former for digital og analog annonsering opplever kraftig tilbakegang, både i effekt og i anseelse. Betalt innhold på sosiale medier kan både treffe bedre, og oppleves som relevant og nyttig – når det gjøres riktig.

Kort sagt: Gjør plass til betalt innhold i sosiale medier i budsjettet og utnytt mulighetene!


Vil du lære mer?
Last ned vår gratis guide: Hvordan lage en perfekt bedriftsside på LinkedIn:

 Gratis guide:  Hvordan lage en perfekt bedriftsside på LinkedIn

Først publisert: 3. november 2016, av Geir S. Nodland. Oppdatert: 21. juli 2020, av Christian Nordhelle

Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian jobbet tidligere som leder for performance marketing i Markedspartner. Han hadde ansvar for at vi genererte høyest mulig verdi via betalt og organisk synlighet på nett for våre kunder. Nå er han fagleder i Performance Marketing i MyCar Group