6 tips til innkjøpere av CRM-system

6 tips til innkjøpere av CRM-system -887176-edited.jpg

 

Dårlige kundeopplevelser kan være ødeleggende for bedrifter. Du må raskt svare på kundens behov, spesielt hvis det er snakk om negative tilbakemeldinger. Gode kundeopplevelser er hva enhver bedrift ønsker å oppnå, og det å velge et riktig CRM-system (Customer Relationship Management) spiller en stor rolle for bedriftens suksess. Nøkkelordet her er riktig.

Det CRM-systemet du velger må passe bedriftens krav og behov. Det må også passe med hvilke mål dere ønsker å oppnå. Det finnes mange tilbydere av CRM-systemer, og i dette innlegget har jeg tatt med noen tips om hva du bør avklare før du kjøper et CRM-system.

Last ned gratis e-bok: En guide til kjøpere av CRM-system

Det bør være enkelt å komme i gang

Noen CRM-system kan ha et komplekst oppsett som må installeres før man får satt i gang. Sjekk ut hva som kreves av installasjoner før systemet er operativt. Trenger man installere noe hardware eller software? Hvis dere ikke har kunnskapen som trengs i bedriften, så må dere kanskje leie inn ekstern hjelp, hvis ikke dette inngår i avtalen med CRM-leverandøren.

Dette kan fort bli dyrt! Velg et CRM-system som tilbyr en enkel løsning for installasjon. Kreves det opplæring? De fleste tilbydere av CRM har et opplæringsprogram. Hvis det finnes en søkbar kunnskapsdatabase, er det et stort pluss. 

Velg en SaaS-basert løsning

Behovet for hvordan man kobler seg opp til ulike systemer har endret seg de siste årene. Blant brukerne er det flere som benytter seg av både mobil og tablet, i tillegg til PC, for å logge seg på systemet. SaaS (Software as a Service), eller skybaserte løsninger, gir muligheten til dette. Siden CRM-systemet er lagret i skyen, har du lett tilgang til all data uansett hvor du befinner deg.

SaaS-tilbydere bruker en lisensbasert betalingsmetode, slik at du enkelt kan tilpasse behovet etter hva bedriften din trenger. Og du kan enkelt oppgradere etter hvert som bedriften vokser.

Styr unna systemer som krever at du installerer hardware eller har en software som du må vedlikeholde. Tilbyderen av SaaS-systemer har ansvar for vedlikehold og oppgraderinger, noe som gjør dette til en rimeligere løsning enn om du skulle hatt ansvaret selv. 

Bedriften din må være GDPR-kompatibel innen mai 2018

I april 2016 vedtok EU GDPR-loven (General Data Protection Regulation). Bedrifter har frist til 25. mai 2018 til å bli kompatible med denne loven. Etter denne datoen kan du risikere millionbøter hvis du ikke innfrir kravene.

Vær sikker på at CRM-systemet du skal velge innfrir kravene som dekker innhenting av personopplysninger. Spør tilbyderne om de er kompatible, eller hvilke tiltak som gjøres for å bli kompatibel innen 25. mai 2018.

Husk at dette ikke bare gjelder innkjøp av nye systemer. Alle systemer du har i dag (som lagrer persondata) må tilfredsstille kravene.

Les også: VIDEO: Hvordan komme i samsvar med GDPR i 2018

Sømløs kobling mellom marked og salg

Et godt CRM-system forenkler prosessene rundt kundehåndtering. Det er viktig å treffe kunden på riktig tidspunkt, med riktig budskap. Altfor mange bedrifter er for trege med å følge opp leads. Jo tidligere du følger opp leads som har bekreftet sin interesse, desto høyere er sjansen for å konvertere dem til kunder.

CRM-systemet burde automatisere kundereisen fra de blir eksponert for markedsføring til de blir kontaktet av en selger. Kan CRM-systemet ditt personalisere innhold basert på kundens adferd?

Kanskje du samler inn kundedata fra flere kilder? Velg et CRM-system som er kompatibelt med andre tredjepartsprodukter. SaaS-systemer har ofte integrasjoner med andre relevante systemer du kanskje allerede bruker. Noe kan også være åpent via tilbyderens API (står for Application Programming Interface og benyttes slik at ulike systemer kan sende og motta informasjon mellom hverandre), så spør om dokumentasjon. 

ROI, analysering og rapportering

Sitter selgerne dine fortsatt og rapporterer sine salgstall i Excel? Bruker marketing mye tid på å analysere ROI på annonser? Det å rapportere inn tall er en nødvendighet, så hvorfor ikke få så mye som mulig av dette automatisert? CRM-systemet du velger bør kunne:

  • Regne ut ROI på dine markedsføringskampanjer på tvers av kanaler
  • Levere ferdige automatiserte rapporter av trafikk til dere websider
  • Gi en lettfattelig og oversiktlig analyse på brukeratferd
  • Rapportere salgstall per selger

Les også: ROI + Markedsføring = Sant 

Spør om en demo

Har du siktet deg inn på et CRM-system? Be om en demo, og sørg for å ha folk fra både salg, marked og kundeservice med i det møtet. Da får du se hvordan CRM-løsningen ser ut og fungerer i praksis, og teamet ditt kan stille kritiske spørsmål. Lykke til!Gratis nedlastning:  En guide til kjøpere av CRM-system

Temaer:

CRM CRM-system
Sten-Martin Andreassen's photo

Av: Sten-Martin Andreassen

Sten Martin er senior systemspesialist i Markedspartner. Han kom til oss fra kontaktsenterbransjen. Hans erfaring med å veilede i bruk av ulike websystemer, kommer våre inbound-kunder til gode gjennom smidige opplæringsprosesser og optimal bruk av HubSpot.