Morsomt PR-stunt fra Ahlgrens Biler

biler

 

Jeg fikk nylig en e-post fra samboeren min med en bilannonse fra finn.no. Det er ikke helt uvanlig - vi kjøpte en bil i slutten av januar etter å ha brukt Finn for å finne en passende bil.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Annonsen han sendte meg hadde overskriften, “Ny SALT modell fra Ahlgrens biler 2011, kr. 18,-“. Ahlgrens Biler har altså satt inn en annonse på finn.no under bruktbiler til salgs, i kategorien Mercedes-Benz E-klasse.

Linken til denne annonsen videresendte jeg sporenstreks til kollegaer og venner. Hvorfor? Jeg synes annonsen var morsom og kreativ – og absolutt verdt å dele.

 

Ahlgrens Biler

Jeg liker merkevarer som er gjennomførte, og det kan man trygt si at Ahlgrens Biler er. De har valgt en strategi som de følger konsekvent i alt de gjør, nemlig at Ahlgrens Biler er ordentlige biler:

  • Slagord - Hvem har vel ikke hørt slagordet deres, “Norges mest kjøpte bil”?
  • Ordbruk - De kaller Ahlgrens Biler med saltsmak en “ny bilmodell”. De fire forskjellige produktene (Salte biler, Original, Småbiler og Sursukret) omtales som “Bilparken vår”.
  • Produktomtale - Jeg liker spesielt godt hvordan de kjører den helt ut i produktomtalene sine: “Denne modellen har en bred og akselererende smak som aldri før har vært sett”.
  • Konkurranse - De gjennomfører en konkurranse på Facebook som kalles “Hvor står bilen parkert”. Premien i denne konkurransen er selvfølgelig bilrelatert: billetter til Top Gear live i Oslo.
  • Reklame - Ved siden av bilannonsen på finn.no har de en bannerannonse hvor de sier “Prøvekjør i dag”, som linker til Facebook konkurransen.

Det er spennende med bedrifter som våger å gjøre noe som er litt annerledes. I dette tilfellet vil jeg tro at Ahlgrens Biler har oppnådd en viral-lignende effekt. Jeg fikk annonsen tilsendt av noen som hadde fått den tilsendt av noen som hadde fått den tilsendt av – ja, du skjønner tegninga.

Hvor mange som har sett på annonsen eller sendt den videre vet jeg ikke, men responsen jeg har fått har vært utelukkende positiv.

Ville du delt denne annonsen med noen andre? Fortell meg gjerne om det i kommentarfeltet.

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing