Hva er sosial skanning?

Av Birger Patrick 15. oktober 2010

Smarttelefoner gir økte muligheter for påvirkning i markedskommunikasjon. I denne artikkelen skal vi forsøke å gi et inntrykk av mulighetene i sosial skanning ved hjelp av mobiltelefon.

Det er bare snakk om tid før våre gamle bonuskort og andre belønningsprogrammer er overført til mobilen” skriver Hans-Petter Nygård-Hansen i sin blogg hanspetter.info

Grunnen er bruken at bruken av smarttelefoner øker. Det gir nye muligheter for markedsføring.

I USA vil salget av smarttelefoner passere salget av ”ordinære” mobiltelefoner i løpet av første kvartal i 2011. Det viser denne undersøkelsen fra The Nielsen Company.

Lenge har det vært utviklet programmer og apps til smarttelefoner som gjør at du kan føre telefonen over strekkoden til varen. Da får du hva andre mener om varen, dessuten kan du få opp andre priser på samme vare i andre butikker i nærheten. Noe du kan se her: http://touch.vg.no/article.php?artid=10018493

Med andre ord kjøperen av varen kan bli påvirket direkte av andre mens vedkommende holder varen i den ene hånda og mobiltelefonen i den andre. Kombinasjonen med at smartmobilene gir deg tjenester basert på hvor du til enhver tid befinner deg, såkalt geo-lokasjon, og du kan få vite andres erfaring med produktet, gjør at du har flere muligheter innen markedsføring.

Om du som leder eller markedssjef for din bedrift må forholde deg til sosial skanning, kommer selvfølgelig an på i hvilken bransje du har dine kunder, hvem som er dine kunder, hva du vil oppnå med din markedsføring og hvem du vil påvirke. For mulighetene er mange. Ved hjelp av for eksempel stickybits kan du lage dine egne strekkoder og distribuere disse på blader, produkter eller gensere. Når kundene så skanner strekkoden får de tilgang til ytterligere informasjon på telefonen, et rabattilbud eller deltagelse i en konkurranse. Det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan oppnå.

Du kan også lage strekkoder for å finne mer informasjon om emner i for eksempel fornøyelsesparker. Sjekk denne fra USA: http://blog.stickybits.com/

Mulighetene er med andre mange. Men som alltid: Du må ha en plan for hva du ønsker å oppnå. Planen må alltid være på plass – kanskje som en strekkode på gensere??

Hvordan skal du så forholde deg til sosial skanning? Som leder eller markedsjef er du selvfølgelig opptatt av å se mulighetene. Sosial skanning er derfor en mulighet til kommunikasjon og påvirkning gjennom kommunikasjon som du bør ha kjennskap til, men det er ikke sikkert at det passer for din markedskommunikasjon eller mulighet til påvirkning.

Temaer: markedsføring, kampanje, tips


Birger Patrick's photo

Av: Birger Patrick

Birger er evangelist for interaksjonsdesign, visuell design, Best Practice, brukeropplevelse, usability, HTML og CSS og er faglig leder for interaksjonsdesign i MarkedsPartner. Han har utdanning fra Høgskolen i Østfold innen IT, Statsvitenskap og Merkantil Engelsk.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Temaer

Se alle