10 ofte stilte spørsmål om digital markedsføring

10_ofte_stilte_sporsmaal_om_digital_markedsforing

Den digitale utviklingen har gitt helt nye muligheter som ikke fantes bare for 5 år siden og som er så attraktive at de ikke kan overses:

  • Helt nye muligheter til å samle info om kunder og leads

  • Helt nye muligheter til å utvikle eide kommunikasjonskanaler

  • Helt nye muligheter til å arbeide systematisk med å utvikle leads til kunder

  • Helt nye markeds- og kundesegmenteringsmuligheter

  • Automatisering på et helt nytt nivå

  • Helt nye muligheter for måling og oppfølging

Dette åpner for kunnskapsbasert markedsføring på en annen måte. Forskjellen på det å ha en digital markedsstrategi og det å ikke ha en, kan være enorm og gjøre store utslag i både omsetning og bunnlinje.

1. Hvor mye koster digital markedsføring?

Digital markedsføring trenger ikke å koste mye. Du kan faktisk etablere en god digital markedsføringsstrategi uten de største budsjettene. Men det er også viktig at du ser en klar sammenheng mellom rekkevidde og kostnader. Dette betyr: Jo flere mennesker og bedrifter du ønsker å snakke med/til, jo mer koster det. 

Digital markedsføring kan derfor koste deg alt fra 100 kr - 100.000 kr (eller mer). 

Noe av det kanskje viktigste med en digital markedsføringsstrategi handler om å arbeide langsiktig. På denne måten har du mulighet til å samle inn, og optimalisere kampanjer og innhold baser på dataen du samler inn. Data bør være kjernen av din digitale markedsføring. 

Her finner du våre digitale tjenester og kompetanse >  <https://www.markedspartner.no/tjenester-og-kompetanse/>

2. Hvordan kan vi måle effekten av digital markedsføring?

Det gamle ordtaket "Halvparten av reklamen vår fungerer, men jeg vet bare ikke hvilken halvpart" stammer fra en analog verden og er ikke lenger en sannhet. Ny teknologi lar markedsførere måle effekt av digitale tiltak ned til minste Facebook-oppdatering. Markedsføring har gått fra "kunst til vitenskap", og med markedsføringssystemer, som for eksempel HubSpot, er markedsførere i dag langt mer treffsikre enn man var før og kan kontinuerlig forbedre alle ledd i markedsføringsprosessen.

Se vårt webinar om HubSpot her >

3. Hvordan kan vi forbedre bedriftens nettsider?

For at en web skal gi resultater i form av konkrete navngitte henvendelser fra potensielle kunder (leads) må du ha en plan for hvordan dette skal skje, og du må ha på plass mekanismene som gjør det mulig i praksis. På MarkedsPartners egen web har vi med stor suksess benyttet video, e-bøker og guider som en slik mekanisme. Dette er egenprodusert faglitteratur, skrevet av våre egne spesialister, som gir verdifull og relevant input til våre målgrupper som fordeler seg i kategoriene bedrifts- og linjeledere og markedsdirektører/markedssjefer.

Konverteringsstrategien går ut på å tilby denne typen litteratur og fagstoff i bytte mot kontaktinformasjon. Vi har da etablert en relasjon basert på samtykke, tillit og at vi har gitt verdi uten å be om mye. Et godt utgangspunkt for en senere dialog om hvorvidt virksomheten burde vurdere oss som samarbeidspartner innen markedsføring.

Les også: Slik ser digitalisering av salgsprosessen ut i praksis > 

4. Bør vi være på sosiale medier - og hvis ja, hvorfor?

Vareprat, både i form av negativ omtale og anbefalinger, skjer i dag på sosiale medier - uavhengig om din virksomhet er aktiv der eller ikke. Det en person i gamle dager fortalte til ni venner forteller han eller hun nå til sine 500 Facebook-venner eller 1498 Twitter-følgere. Som igjen deler det videre. Konsekvensene av å ikke være tilstede i sosiale medier er tapte muligheter til å respondere på slike omtaler og vende dem til det gode.

MEN, du går også glipp av en kanal som vil kunne gi deg nye salgsmuligheter, leads og kunder gjennom de tre gylne reglene:

  1. Lytte til relevante samtaler
  2. Delta i disse samtalene som en som gir verdi uten å være selgende
  3. Dele eget og andres innhold.

Sosiale medier er spesielt virkningsfullt når du deler kvalitetsinnhold som treffer en nerve hos målgruppen - slikt innhold lever etterhvert sitt eget liv og kan bli viralt og resultere i tusener på tusener av visninger og betydelig trafikk til din web.

Trenger du hjelp til å lage en enkel strategi for sosiale medier, kan du lese om det her. 

5. Vi hører ofte at vi bør blogge, men hvor effektivt er det egentlig?

Blogging er en kritisk suksessfaktor for bedrifter som ønsker å generere leads og nye kunder. Jevn produksjon av innhold øker synligheten din på Google over tid og fører til økt trafikk til dine nettsteder - trafikk fra mennesker som søker etter det du skriver om. Bare det å blogge 1-2 ganger i måneden genererer 70% flere leads enn om man ikke blogger i det hele tatt! 

Så har vi brandingeffekten: En firmablogg gir virksomheten en talerstol og et publikum og kan bidra til å gjøre virksomheten til en tankeleder i sin bransje eller nisje. 

Se vårt webinar om bedriftsblogging her >

6. Jeg får fremdeles rosablogg-assosiasjoner når jeg hører ordet "blogg" - kan en seriøs bedrift drive med det?

De fleste kjenner til blogg-begrepet fra massemedia i forbindelse med jenter på 15-25 år som skriver om mote, sminke og livsstil. Men når du tenker på hva blogging egentlig er - jevnlig publisering av artikler rettet mot en spesifikk målgruppe - så ser du hvor universelt anvendelig dette verktøyet er. De fleste store bedrifter blogger, og det er like vanlig innen B2B som B2C.

Selv driver vi fire blogger som du kan finne her:

Inboundbloggen - dette er hvor du befinner deg nå. Inboundbloggen leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Digitalleder - rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Hubspotbloggen - leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om HubSpot. Her finner du det du lurer på om implementering, integrasjoner, bruksfunksjoner og vekstmuligheter i HubSpot. 

Vekstoppskrifter - leverer raske og enkle tips, fremgangsmåter og metoder for hvordan digitale markedsførere kan øke engasjement, trafikk, konverteringer og vekst på sine nettsteder.

7. Bør vi sende ut nyhetsbrev, og hvilke fordeler gir det oss?

Nyhetsbrevet har gjort 70% av jobben når det dukker opp i innboksen til mottageren - selv om det ikke skulle bli lest. Grunnen til dette er loven om påminnelse, som også er kjent som "Top of mind". Du sender et signal om at du fremdeles finnes og at du er klar til å ta imot kundens bestillinger eller oppdrag. Det å bygge e-postlister er den rimeligste og mest treffsikre formen for markedsføring, og om du har en god strategi for innholdet du deler i nyhetsbrevet (som ikke bare bør være reklame), vil det kunne bli en svært effektiv kilde til økt omsetning.

8. Weben vår er ikke tilpasset til mobil - hvilke konsekvenser kan det få?

Fra og med den 21. april 2015 startet Google med å straffe alle nettsteder som ikke er responsive, eller mobiltilpassede. Algoritmeendringen innebærer at søkemotoren prioriterer weber som er responsive (eller som er rene mobilweber), og den enorme økningen i webtrafikk fra mobiltelefoner og nettbrett er en årsak til at dette har tvunget seg fram. Om du ikke gjør noe annet i 2021 bør du sikre at selskapets weber er mobiltilpassede, så du unngår å miste synlighet og trafikk, og tape salgsmuligheter.

Les også: Google endrer algoritmene sine igjen: Hva betyr det for din web?

Har du også hørt om endringene som skjer med tredjepartscookies? 

9. Hva er retargeting?

Retargeting er en type webannonser som kun vises til personer som har besøkt én eller flere av dine websider. Denne typen annonser er 4x mer effektive enn vanlige bannerannonser og kan være et svært verdifullt supplement i din digitale markedsføringsverktøykasse. Siden du KUN viser annonser til dem som allerede har besøkt weben din, VET du også at du mest sannsynlig treffer personer som er interessert i det du tilbyr. Det gjør også retargeting til en svært kostnadseffektiv form for reklame som blir omfavnet av flere og flere markedsførere nettopp av den grunn.

Les også: Hva er retargeting, og hvorfor bør du ta det i bruk?

10. Jeg ser at mange bedrifter annonserer på Google - er det noe vi bør vurdere?

Annonser fra Google AdWords vises basert på ordene du bruker i søket ditt. Hvis det finnes en etterspørsel i markedet, kan du også være sikker på at det gjøres søk på Google. Det vil i slike scenarier være fornuftig å investere i annonser på Google - for der treffer du mennesker som ofte er i kjøpsmodus, eller som i det minste er i startfasen av en kjøpsprosess. Kan du fange dem opp tidlig, gjennom søk, og kanskje også forsterke denne strategien ved å kombinere med retargeting, kan det være svært så effektivt.

En googleannonse kan for eksempel se slik ut:

google_ads_kundereiser

Har du andre spørsmål - eller kommentarer til noen av spørsmålene over? Send oss gjerne en e-post eller skriv i kommentarfeltet under, så kan vi samle dem opp og besvare dem i en senere artikkel.

 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Først publisert: 19. mai 2015, av Fred Stave. Oppdater: 11. mai 2021, av Siri Enoksen. 

Siri Enoksen's photo

Av: Siri Enoksen

Siri jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i Markedspartner. Siri er utdannet ved Høgskolen i Østfold hvor hun har en bachelor i internasjonal kommunikasjon. Siri har også studert ett år ved Queensland University of Technology, hvor hun tok fag innen markedsføring, visuell kommunikasjon og PR.