10 bud for brukeropplevelse på nett som du bare må følge

Av Birger Patrick 10. mai 2016

10 bud for brukeropplevelse på nett som du bare må følge

Brukeropplevelse har blitt en egen vitenskap - en helt nødvendig kompetanse for å bygge nettsteder som tiltrekker nye kunder og gir god service til eksisterende kunder. Egne arkitekter designer ditt nettsted, det analyseres av interaksjonsdesignere og testes av alt fra kode til mennesker. For mange er dette rene selvfølgeligheter, men det er ikke mange år siden dette var en ny filosofi. Hvilke retningslinjer er så blant de viktigste når du skal lage den beste kundeopplevelsen?

1. Nettstedet må designes for brukeren

I «gamle dager» var internett spennende! Vi hadde tålmodighet til å lære oss å bruke hjemmesider, forstå kreativ navigasjon, beundre spenstige design - og at det tok litt tid å laste ned var heller ikke så nøye. Der er vi ikke lenger. Brukeren av nettstedet skal ikke plages av at de må lære eller forstå hvordan det skal brukes. Det skal være intuitivt.

2. Det skal virke uansett hvilken dings jeg bruker

Du har ingen sjanse til å forutsi hva slags enhet eller skjerm den besøkende sitter bak. Det eneste riktige er derfor å lage et nettsted som virker på alle enheter, i alle skjermoppløsninger. Responsivt design har vært et buzzword lenge – fakta er at det for mange har vært standard i flere år.

LES OGSÅ: Hvorfor du MÅ du ha en responsiv web »

3. Forstå brukerne av ditt nettsted

Gjør hjemmeleksen din! Det finnes ikke for mye dokumentasjon, testing og undersøkelser. Lytt til brukerne så mye du har anledning til, og finn ut hva de ønsker.

LES OGSÅ: Hvordan lage en webstrategi som gir resultater? Del 1 av 2 »

4. Less is more!

Det kan høres ut som en klisjé – og det har vært proklamert i årevis. Du vet akkurat hvordan du vil at brukerne skal reise gjennom ditt nettsted, og du prøver å forstå hva brukerne selv vil. De vil ha det så enkelt, bekymringsfritt og effektivt som mulig. Hvis de allerede vet eller forstår hva som skal skje når de trykker på en knapp på din hjemmeside, så er de fornøyde!

LES OGSÅ: Hvordan designe landingssider som gir en høy konverteringsgrad »

5. La deg inspirere av de små skjermene

Fordi det er begrenset plass på mobiltelefoner og nettbrett, er det et godt sted å starte. Fungerer alt som det skal på de minste enhetene, vil det også virke på de store. Med responsivt design har du også mulighet til å skape glimrende opplevelser for alle typer skjermer og brukssituasjoner. Bare husk at det må virke minst like bra på alle. At man kan klype, zoome og knote for å se nettstedet på en mobil er ikke det samme som at det virker.

LES OGSÅ: En mobil webrevolusjon er her. Er du forberedt? »

6. Aldri overse grunnmuren

Sørg for alt virker. Søk, navigasjon, scrolle opp og ned, navigering med tastaturet, universell utforming, typografi. Klikk på logoen tar deg til startsiden. Er det lett å finne kontaktinformasjon og åpningstider? Laster sidene raskt? Alt det grunnleggende må være 100 prosent før du begynner å trekke inn det mere spennende, trendy og spenstige som driver inntektene oppover.

7. Hjemmesiden, startsiden, forsiden. Hvor er den egentlig?

Det er svært lett å engasjere seg i nettstedets startside. Tidligere var det resepsjonen, innsjekkingen på flyplassen. De fleste moderne gjester står ikke i kø, de trenger ikke hjelp – de går rett på biffen.

På samme måte er det svært sannsynlig at de aller fleste besøkende på ditt nettsted ikke starter på «hjemmesiden», men at de begynner på akkurat det budskapet eller produktet de er på jakt etter. Alle sidene på ditt nettsted er hjemmesider. Startsiden for dine kunder er Google, en lenke i en e-post, en deling på Facebook, en bloggpost eller et nyhetsbrev.

LES OGSÅ: Hvordan komme øverst på Google? To alternative ruter til økt synlighet »

8. Søkemotoroptimalisering og metainnhold

Hvis du har gjort leksene skikkelig, blir du funnet på Google eller i andre søketjenester. Noen deler kanskje en av dine sider i sosiale medier. Hvordan blir tekstene og bildene når de vises utenfor hjemmesiden? Er det en lokkende liten appell med gode bildeutsnitt, eller tilfeldige stikkord med en eller annen bildesnutt som plukkes tilfeldig? Sørg for at du forstår søkemotorenes krav, og hvordan dine brukere bruker dem.

LES OGSÅ: Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies] »

9. Aldri tenk at du kommer i mål

Selv om nettstedet lanseres og gjør jobben, betyr det ikke at du er ferdig. Det skal vedlikeholdes med nytt innhold, mer optimalisering, finpussing og forbedring – kontinuerlig. Nettstedet er ikke en katalog som trykkes og glemmes.

LES OGSÅ: Weblikehold - har bedriften rutiner for kvalitetssikring av web? »

10. Ikke gå i mal-fella

Det er fristende å plukke et lekkert design fra en katalog. På 1-2-3 har du et lekkert og muligens semi-brukervennlig nettsted. Men er det din bedrift du ser, eller har den blitt en av 150 000 andre identiske nettsted, med annen logo og litt tekstforskjell? Har den samme irriterende scroll-effekt og fancy navigasjon som alle de andre også? Husk å bygge videre på bedriften. Nettstedet er like identifiserende som om du hadde en butikk i gaten – og den ønsker du vel at skal være unik?

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Temaer: webutvikling, interaksjonsdesign


Birger Patrick's photo

Av: Birger Patrick

Birger er evangelist for interaksjonsdesign, visuell design, Best Practice, brukeropplevelse, usability, HTML og CSS og er faglig leder for interaksjonsdesign i MarkedsPartner. Han har utdanning fra Høgskolen i Østfold innen IT, Statsvitenskap og Merkantil Engelsk.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

New Call-to-action

Temaer

Se alle